Dell på vikende front i Kina

Dell tapte markedsandeler i Kina i tredje kvartal. En ny landssjef har en stor utfordring.

I forrige uke kunngjorde Dell at selskapet har fått en ny mann til å lede virksomheten i Kina. Foo Piau Phang trakk seg, og David Miller tar over.

Foo hadde ledet Dell Kina siden 2001. Han tredoblet omsetningen og fikk markedsandelen opp i 10 prosent. Han gjorde Dell til Kinas tredje største PC-leverandør, etter de lokale merkene Lenovo og Founder Technology, og Dell sentralt erkjente Kina som selskapets viktigste marked utenom USA.

Bak lederskiftet er en gryende erkjennelse av at Dell er kommet til et land der forretningsmodellen kanskje ikke er på høyde med det lokale markedet.

Analyseselskapet IDC mener Dells andel av det asiatiske markedet fratrukket Japan – det vil si i det alt vesentlige Kina – falt fra 8,8 prosent i andre kvartal i år, til 7,8 prosent, og dette betraktes av observatører som den utløsende faktoren for at Foo måtte gå.

Ifølge Business Week har Dell vokst i Kina ved å fokusere på store bedrifter og offentlige myndigheter i de største byene. Nå vokser imidlertid etterspørselen raskest i mindre byer, som det finnes mange hundre av. Og der virker ikke direktesalgsmodellen.

Lenovo, Founder og HP har valgt en annen modell: detaljhandelen. Og PC-ene går unna. Til og med bedrifter kjøper der, for å se hva de kjøper. Lenovos markedsandel er over 20 prosent, og selskapet selger gjennom 4800 detaljister. Dells erkerival HP satser bevisst i både Kina og India på å knytte til seg butikker og lokale medarbeidere i mindre og mellomstore byer. Mens Lenovo, Founder og HP blir kjent for forbrukerne, selger Dell nærmest utelukkende til store bedrifter.

Observatører peker på at kinesiske forbrukere er lite fortrolig med e-handel, og at de fleste av dem ikke har kredittkort, en av forutsetningene for netthandel. Det er videre en historisk erfaring av PC-salg over nett krever et visst nivå av PC-penetrasjon. Det er følgelig ikke utelukket at Dells hevdvunne modell kan vinne fram, på sikt. Inntil da, anbefales Dell å synes på gata.

Hvorvidt, og eventuelt hvordan, dette skal skje, er uvisst. Dell leverer kvartalstall 10. november, og er følgelig i en «stille periode». Men noe forventes å skje: Dell har 5000 ansatte i Kina og er i ferd med å sette sammen sitt andre produksjonsanlegg i landet, i sørøstlige Xiamen. Det tar følgelig sin strategiske satsing på alvor. Og Lenovo erklærte i sommer at det har som mål å utkonkurrere Dell.

    Les også:

Til toppen