Ifølge Dells resultatmelding omsatte selskapet for 6,14 milliarder dollar i andre fiskalkvartal, opp 42 prosent fra fjorårsperiodens 4,33 milliarder dollar.
Selskapets gründer og toppsjef, Michael Dell (bildet), opplyser til Wall Street Journal at Dells gjennomsnittlige utsalgspris falt med åtte prosent, men siden omsetningen av dyrere bærbare PC-er, nettverksservere og arbeidsstasjoner sto for 40 prosent av det totale datamaskinsalget, fortsetter Dell å overgå markedets forventninger.
Og det tenker Michael Dell å fortsette med. Han mener selskapet er godt posisjonert til å følge opp suksessen også i resten av fiskalåret, noe ikke minst den fokuserte nettsalgstrategien skal bidra til: Hele 40 prosent av selskapets salg går nå over nettet - det vil si at Dell omsetter PC-er over Internett for uhorvelige 30 millioner dollar hver dag.
- Det økende nettsalget gjør oss i stand til å stagge kostnadene, sier Michael Dell, som kan vise til de samme driftskostnadene i andre fiskalkvartal som i det første (10,7 prosent av omsetningen), til tross for en bemanningsøkning i siste regnskapsperiode på 3100 ansatte.
Selskapets bruttomargin faller imidlertid - også det som ventet - men bare til 22 prosent, ned fra 22,7 prosent i samme periode i fjor. I forhold til inneværende års første kvartal øker dog marginene med et halvt prosentpoeng.