Den tredje norske nettmåleren gir slett ikke opp

Mens Nielsen/NetRatings og Jupiter MMXI forsvinner fra nettmålingsmarkedet i Norge, satser Gallup fortsatt på PC-panel. Men foreløpig har ikke Tor Aksel Ødegård og Gallup solgt et eneste abonnement av panelmålingene til Netvalue.

Norsk Gallup Institutt har hittil ligget lavt i terrenget når det gjelder salg av sine brukerpaneler i det norske Internett-markedet.

Mens Nielsen//NetRatings (gjennom felleseide eRatings) har hanket inn flere kunder og Jupiter MMXI Nordic satset på et samarbeid med MMI med salg av rådyre nettpaneler, har Gallup heller konsentrert seg om trafikkmålingen RedSheriff/WebMeasure og intervjundersøkelsen Web-Toppen.

eRatings og Jupiter MMXI er imidlertid på vei ut av Norge: Slutt for nettmålinger i Norge
Nielsen/NetRatings vil kjøpe Jupiter Media Metrix


Gallup har da også hatt stor suksess med å innføre trafikkmålinger i det norske nettmarkedet: de aller fleste store norske nettstedene abonnerer i dag på WebMeasure, en måling som først og fremst registrerer antall sidevisninger og hvor mange datamaskiner som logger seg på norske nettsteder.

Utsalgsprisen for trafikkmålingene er gunstig sammenlignet med brukerpanelene til NetRatings og Jupiter MMXI. Det har gjort det enklere for Gallup å selge produktet til en bransje som i disse dager har lite penger å spandere på dokumentasjon og markedsføring.

Problemet med trafikkmålinger er imidlertid at de ikke gir en skikkelig oversikt over unike brukere og ikke kartlegger detaljert brukerinformasjon.

Denne detaljerte informasjonen koster det mye mer for kundene å skaffe seg. Årsaken er at analysebransjen har lagt seg på en kostbar modell hvor de plasserer ut nettpaneler hos et utvalg av internettbrukere (som man gjør med et TV-Meter panel i TV-bransjen). For å få til et representativt utvalg, kreves det mange deltakere i et PC-panel, også i et lite marked som Norge.

Gallup har vært tilbakeholdne i det norske markedet til nå, rett og slett fordi de anser panelstatistikk som et supplement til annen nettstatistikk. Gjennom en internasjonal avtale med NetValue drives PC-panelene på lisens i lokale markeder. Fra Gallup-eier Taylor Nelson Sofres har det vært et pålegg at man skulle ha slike tall i hvert land Taylor Nelson er representert.

Men heretter blir det mer enn et pliktløp.

- Vi har startet salgsfremstøt i markedet, sier Tor Aksel Ødegård, avdelingsleder for medievirksomheten i Gallup.

- Vi satte i gang før vi visste om dette med NetRatings og MMI. Så det har ingen sammenheng med det faktum at vi har blitt mer aktive, sier Ødegård som innrømmer at de foreløpig ikke har skaffet seg noen abonnenter på målingene.Gevinsten for Gallup er uansett ikke så stor, siden de selger dette på lisens fra en annen aktør.

En av hovedgrunnen til at panelundersøkelser ikke har slått til i Norge, foruten den høye prisen, er at ingen har tilbudt komplette tall. Mens svenskene lenge har fått servert både private tall og jobbtall fra Jupiter MMXI, har ingen av de tre konkurrerende aktørene i Norge greid å komme opp med et panel som dekker jobbsurfing.

Dermed har de ikke vært i stand til å tilby ett fullverdig produkt i det norske markedet.

Ødegård sier til digi.no at de ikke har planer om å sette opp et jobbpanel i nærmeste fremtid.

- Vi har et kjempegodt produkt som det er. Det viktigste for oss er å kunne tilby en produktpakke som består av tre elementer: tall fra WebMeasure, Web-Toppen og Netvalue, mener han.

Pakken består av trafikkmålinger, målinger basert på telefonintervju (fra den store medieundersøkelsen Forbruker & Media) og surfestatistikk fra et utvalg nettbrukere i et PC-panel.

- Panelet har for oss vært et supplerende produkt og vil fortsatt være det. Det hele er et spørsmål nytte kontra pris. Vi får noe for å selge for Netvalue selvfølgelig, men det er ikke der vi tjener pengene, sier Ødegård.

Til toppen