En mobil-app for bygningsbransjen er Norges bidrag til en global konkurranse om verdens ypperste applikasjon.
IT-gründer Tom-Erik von Krogh-Martinsen har etablert bedriften Checkd, som utvikler stadig nye funksjoner i app-en med samme navn.
Hovedfunksjonen er at instruksjoner om oppgaver og feilretting i oppføring og vedlikehold av bygninger faktisk blir gjennomført uten feil og forsinkelser.
Les mer: Reduserer feil og sløsing i byggebransjen
Gründeren meldte sin app på den norske delkonkurransen av App Circus i regi av App Academy og ble juryens favoritt.
Neste skritt er finalen av Mobile premier awards parallelt med mobilbransjens store konferanse Mobile world congress i Barcelona i mars.
Dette gir von Krogh-Martinsen store forventninger.
– Tidligere prisvinnere har opplevd at det virkelig har tatt av etter slik oppmerksomhet, sier han.
Et eksempel er Mcash, som kom til finalen for to år siden.
Les mer: Betal burger'n med mobilen
Spre merkenavnet
– Vi forventer at merkenavnet blir mer kjent, og det er viktig for oss, sier han til digi.no.
Mcash sikret seg finaleplass i 2013.
– Hvorfor det?
– For å ha lønnsomhet og tjene penger, kunne vi ha klart oss i Norge og det norske byggemarkedet. Det er nok av feil og sløsing med tid å ta tak i her. Men etter å ha sett på både resten av Europa og Asia, har jeg oppdaget at bransjen der har de samme problemene som her hjemme. Så mulighetene våre er så mye større enn hjemmemarkedet, svarer von Krogh-Martinsen.
Les mer om arbeidet med å skape fotfeste i Asia.
Nye nettverk
I den norske konkurransen konkurrerte bygningsapp-en mot et titalls andre digitale verktøy.
En jury avgjorde vinneren.
I mars blir det en kamp mot 15 andre finalister som har vært gjennom lignende nasjonale runder rundt om i verden.
– Dette er en mulighet til å få eksponert seg for mulige partnere, investorer og et relevant nettverk, sier Anders Krokfoss hos Microsoft Norge. Han satt i juryen i den norske kåringen og leder selskapets arbeid med utvikling av tjenester i samarbeid med kundebedrifter.
Han mener det kan være avgjørende for en oppstartsbedrift som Checkd å spre merkenavnet sitt på denne måten.
– De kan bygge seg større nettverk og treffe på andre nettverk som gir nye kunder og mange andre muligheter, mener Krokfoss.