KARRIERE

Denne kontrolleres med Raspberry Pi

NTNU-studenter med elbil-prosjekt.

DNV Fuel Fighter-bilen til NTNU-studentene har i år fått et solcellepanel, i tillegg til et lite 48 volts litiumbatteri. Motoren er en diskmotor som sitter i det ene bakhjulet. En permanentmagnet får hjulet til å gå rundt. For å gjøre motoren lett, er den laget uten jern. Hele bilen veier omtrent 70 kilo. Karosseriet er laget i karbonfiber. Motoren trekker omtrent 100 watt ved marsjfart. Bilens maksimalfart er 40 km/t. I konkurransen må gjennomsnittfarten være på minst 25 km/t.
DNV Fuel Fighter-bilen til NTNU-studentene har i år fått et solcellepanel, i tillegg til et lite 48 volts litiumbatteri. Motoren er en diskmotor som sitter i det ene bakhjulet. En permanentmagnet får hjulet til å gå rundt. For å gjøre motoren lett, er den laget uten jern. Hele bilen veier omtrent 70 kilo. Karosseriet er laget i karbonfiber. Motoren trekker omtrent 100 watt ved marsjfart. Bilens maksimalfart er 40 km/t. I konkurransen må gjennomsnittfarten være på minst 25 km/t. Bilde: Nikita Sinansky
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. apr. 2013 - 07:01

Studenter ved NTNU har siden 2008 deltatt i den internasjonale studentkonkurransen Shell Eco-marathon, som arrangeres årlig i Europa, Asia og Amerika. Målet med konkurransen er å bygge energieffektive biler som kjører så langt som mulig, på så lite energi som mulig.

I år har teamet fra NTNU og Norges Kreative Fagskole (NKF) bygget videre på bilen DNV Fuel Fighter 2, som kom på en femteplass i fjorårets konkurranse. Med på teamet er det nå flere kybernetikk- og datastudenter som utvikler bilens modulbaserte kontrollsystem.

Som en sentral enhet i dette kjøresystemet er den mye omtale datamaskinen Raspberry Pi, som tilbys av den veldedige stiftelsen Raspberry Pi Foundation. Maskinvaren, som i stor grad består av et kretskort med en ARM-basert prosessor og diverse porter, koster fra 25 dollar pluss avgifter. Den første utgaven av enheten kom i salg i fjor vår og har siden den tid blitt solgt i mer enn én million eksemplarer til blant annet IT-entusiaster. Men grunnleggerne av prosjektet har også hatt et ønske om at enheten brukes innen undervisning.

Jostein Furseth programmerer maskinvaren i DNV Fuel Fighter. <i>Bilde: DNV Fuel Fighter</i>
Jostein Furseth programmerer maskinvaren i DNV Fuel Fighter. Bilde: DNV Fuel Fighter

I studentenes elbil er Pi-en koblet til både en berøringsskjerm og til det modulbaserte kjøresystemet. Jostein Furseth, som studerer til master i teknisk kybernetikk, forklarer at teamet har utviklet en egen modul som fungerer som et grensesnitt mellom Pi-en og bilens eget system. Denne mobilen er koblet til Pi-en GPIO-pinner (General Purpose Input Output).

– Modulen tar seg av kommunikasjon med resten av bilen system over CAN-bus (Controller Area Network) og mobiltelefoni (GSM/GPRS). I tillegg håndterer den en rekke praktiske småoppgaver som lesingen av knapper, analoge signaler, indikeringslamper og digital styring av lysanlegg. Disse ulike modulene er teamet fra grunnen av, av oss studentene, forteller Furseth.

– Årsaken til at valget falt på Raspberry Pi, var at denne kan kjøre Linux, noe som igjen gjør det mulig å programmere i høynivåspråk som Python. Siden de fleste touchskjermer kommer med HDMI/DVI-tilkobling, ble Pi-en enkel å bruke, siden den har disse videogrensesnittene, sier Furseth.

Studentene utvikler et modulbasert system som har flere oppgaver. Sentralt i systemet er Raspberry Pi-en og informasjonen som vises på den tilhørende trykkskjermen. <i>Bilde: Nikita Sinansky</i>
Studentene utvikler et modulbasert system som har flere oppgaver. Sentralt i systemet er Raspberry Pi-en og informasjonen som vises på den tilhørende trykkskjermen. Bilde: Nikita Sinansky

Totalt er det elleve moduler som studentene lager til DNV Fuel Fighter. Dette omfatter blant annet en modul som beskytter system mot overspenning, en som måler hvor mye strøm som tas fra batteri og hvor mye som produseres underveis av bilens solcellepanel.

Det utvikles også en modul som overfører den samme informasjonen som sjåføren har tilgang på, til en ekstern datamaskin hvor resten av teamet kan få kontinuerlig oppdatering om hvordan bilen presterer på banen.

Informasjonsskjerm som gir sjåføren all nødvendig informasjon om bilen. <i>Bilde: Nikita Sinansky</i>
Informasjonsskjerm som gir sjåføren all nødvendig informasjon om bilen. Bilde: Nikita Sinansky
Catrine Hernes Hovland er komminikasjonsansvarlig for årets team. <i>Bilde: DNV Fuel Fighter</i>
Catrine Hernes Hovland er komminikasjonsansvarlig for årets team. Bilde: DNV Fuel Fighter

Ifølge Catrine Hernes Hovland, som er medie- og PR-ansvarlig for årets DNV Fuel Fighter-team, er tilgangen på informasjon gull verdt.

– Det er små justeringer som skal til får å presse bilen til å yte bedre. Jo mer informasjon systemet klarer å hente inn, desto bedre, forteller Hovland til digi.no.

Hun forteller at det årets lag vil måtte konkurrere mot dobbelt så mange biler som i fjor.

– Dette fordi at elbil- og solcelleklassene i konkurransen er slått sammen til en klasse. Å komme blant topp fem vil dermed bli vanskeligere. Når det er sagt, så har vi gjort mange forbedringer på DNV Fuel Fighter. Magnetmotoren er kraftigere, og en rekke andre småjusteringer bidrar til en enda bedre bil totalt sett. Vi har derfor store forhåpninger om å gjøre det like bra, eller bedre, enn fjorårets bil, sier Hovland til digi.no.

Hele DNV Fuel Fighter-teamet slik det så ut høsten 2012, sammen med selve bilen. Bildet er tatt inne på teamets verksted. Fra venstre: Alice Holm (NKF), Catrine Hernes Hovland, (Marina Pérez), Ruben Maisa, (Ulrich Feldinger), Siavash Naghdalikhani, Magnus Holmefjord, Andreas Severinsen, Fredrik Pettersen, Kristoffer Gryte, Borja Artés Artés, Vanja Gjelstenli, Víctor Pérez, Jostein Furseth. I bilen: John Ola Buøy. I front: Nikita Sinansky. Fraværende: Håvard Fadnes (NKF). <i>Bilde: Stian Habbestad.</i>
Hele DNV Fuel Fighter-teamet slik det så ut høsten 2012, sammen med selve bilen. Bildet er tatt inne på teamets verksted. Fra venstre: Alice Holm (NKF), Catrine Hernes Hovland, (Marina Pérez), Ruben Maisa, (Ulrich Feldinger), Siavash Naghdalikhani, Magnus Holmefjord, Andreas Severinsen, Fredrik Pettersen, Kristoffer Gryte, Borja Artés Artés, Vanja Gjelstenli, Víctor Pérez, Jostein Furseth. I bilen: John Ola Buøy. I front: Nikita Sinansky. Fraværende: Håvard Fadnes (NKF). Bilde: Stian Habbestad.

Årets konkurranse gjennomføres i i Rotterdam den 15. til 19. mai og er den 30. i rekken. Den første ble arrangert allerede i 1939 i USA. Konkurransen har blitt arrangert årlig de siste 20 årene.

På konkurransedagene kjører bilene ti runder rundt en drøyt 1,6 kilometer lang bane i sentrum av Rotterdam. Det gjennomsnittlige energiforbruket regnes så ut, og bilen med best resultat vinner det prestisjetunge Eco-marathon-trofeet. I år deltar i alt 262 lag fra 20 land.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

DNV Fuel Fighter deltar i kategorien UrbanConcept, som innebærer at det fokuseres på praktisk design. Den andre hovedkategorien, Prototype, fokuserer på maksimal effektivitet. Hver av de to kategoriene er delt i syv, basert på drivstoffet bilene bruker.

Videoen nedenfor viser historien til Shell Eco-marathon.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.