Oslo (NTB): Statsminister Jens Stoltenbergs USA-besøk skal ha ført til den største Norgesreklamen i utlandet siden Lillehammer-OL i 1994. Det mener Statsministerens kontor.
Årsaken er ikke Stoltenbergs engasjement i diskusjoner om finanskrisen, atomnedrustning eller global oppvarming, men hans aktive bruk av iPad, Twitter og Facebook etter at han ble sittende askefast på grunn av vulkanutbruddet på Island.
– Jeg kan ikke komme på en mer positiv Norges-sak siden Lillehammer-OL, sier statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen ved Statsministerens kontor til Dagens Næringsliv.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Amerikanske medier gjorde et stort poeng ut av at Jens Stoltenberg nærmest styrte Norge fra sin iPad, tvitret seg gjennom Europa og brukte Facebook for å holde kontakten.
Det førte til intervjuer på flere store amerikanske TV-stasjoner som CNN og MSNBC, samt oppmerksomhet fra både nettaviser og papiraviser.
![For å styre Norge, holder det med en bærbar pc.](https://images.gfx.no/580x/1831/1831075/stoltenberg%2520bruker%2520facebook.jpg)
Statsministerens Facebook-gruppe rundet over 60.000 medlemmer mandag kveld, noe som gir ham en 36. plass blant politikere målt i aktiv bruk og antall tilhengere på det sosiale nettverksstedet. Listen toppes av USAs president Barack Obama. (©NTB)