KOMMENTARER

Derfor blir Apples fjøl en suksess

- Forutsetningene for å lykkes har aldri vært bedre.

Konseptbilde av hvordan nettstedet Gizmodo tenker seg at Apples surfebrett kan komme til å se ut.
Konseptbilde av hvordan nettstedet Gizmodo tenker seg at Apples surfebrett kan komme til å se ut.
4. jan. 2010 - 11:50

Ryktamølla som varsler Apples kommende flat-PC spinner vilt.

Det heter seg at selskapet snart vil lansere en iTablet, iPad, eller iSlate (kjært barn, mange navn). Med andre ord en slags forvokst iPhone. Et surfebrett. En multimedia-fjøl.

Slike rykter har vi sett før, faktisk i en årrekke. Men nå er tiden moden for et berøringsbrett med mellom 7-10 tommers skjerm. Forutsetningen for å lykkes med et slikt produkt er bedre enn noensinne.

iPod og iPhone har banet vei for en tavle-pc med samme suksessformel: iTunes og App Store.

Her ligger et hav av innhold allerede klart. Over hundre millioner kunder har registrert kredittkortene sine i butikken. Alle disse kan enkelt handle med noen tastetrykk.

Samtidig står millioner av ivrige Apple-utviklere som allerede har kjennskap til plattformen klare. En tablet vil støtte deres programvare.

Her er det lett å tenke seg at dagens «apps» for eksempel kan kjøre som en mindre del av brettets skjerm. Skal de blåses opp i full brettstørrelse kreves imidlertid egne versjoner eller tilpasning. En syvtommers skjerm er over dobbelt så stor som på iPhone, med over fire ganger så stor arbeidsflate.

Film og e-bøker

Godt over 100.000 apps står altså klare til plattformen ved lansering. I tillegg kommer musikken, lydbøker, podcasts, film og radio. E-bøker er vel den neste naturlige produktutvidelsen, i tillegg til filmutleie/streaming.

iTunes/App Store har blitt markedsplassen som – helt alene – er grunn til at iPhone fortsatt ser ut som en vinner, over to år etter lansering.

Konkurrentene har etter manges syn laget bedre mobiltelefoner enn iPhone. Ikke minst frister modellene med 1 gigahertz Snapdragon-prosessor mange entusiaster. Men hva hjelper det uten en skikkelig distribusjonskanal for innhold og programvare?

Android Market kommer vel nærmest, men har fortsatt store mangler. Ikke minst er det synd at Googles app store ennå ikke tilbyr nordmenn å kjøpe innhold.

- Får ikke kjøpe Android-apps i Norge

Google får trolig dette på plass i løpet av 2010, men i mellomtiden har veien opp til den ubestridte markedslederen vokst ytterligere.

Jobs har sagt at konkurrentene ligger et par år bak dem på mobilfronten, og nå har Apple muligheten til å videreføre dette forspranget direkte over i et helt nytt markedssegment.

Og da har jeg ikke en gang berørt et av de mest lukrative markedene, nemlig spill. iPhone er allerede blitt en plattform å regne med på denne fronten, og en iTablet har naturligvis alle forutsetninger til å lykkes også som spillkonsoll.

Apple har ingen mini-bærbar (netbook) eller e-bokleser i sitt sortiment. iFjøla vil endre dette, og samtidig gli fint inn i selskapets produktsortiment, som en slags mellomting mellom iPhone/iPod Touch og den rimeligste Macbooken med 13 tommer.

Det må være lov å drømme om en pris et sted mellom 399 – 599 dollar for brettet, eller om lag 2300-3500 kroner. I så fall burde alt være duket for nok en salgssuksess fra Steve Jobs, en som kanskje revolusjonerer markedet mer enn vi og noen andre har sett for seg. Det blir i så fall ikke første gang han lykkes.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Ifølge ryktene skal Apple ha reservert plass for å kunngjøre en stor nyhet i San Francisco den 26. januar 2010.

Hva tror du? Kommer dette produktet overhodet, og er du villig til å bla opp hvis det skulle dukke opp?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.