AVTALER & KONTRAKTER

– Derfor bør han kjøpe Opera

Analytiker mener Facebook og Opera er perfekt for hverandre.

Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg bør kjøpe Opera Software. Det mener tele-analytiker John Strand som serverer ti gode grunner for at de to selskapene passer perfekt sammen.
Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg bør kjøpe Opera Software. Det mener tele-analytiker John Strand som serverer ti gode grunner for at de to selskapene passer perfekt sammen. Bilde: Antoine Antoniol/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
29. mai 2012 - 08:25

Fredag kveld kunne digi.no, som første norske medie, melde at ryktene går om at Facebook skal være interessert i norske Opera Software.

Hverken Opera eller Facebook har gitt noen kommentarer på om de er i samtaler, men bare løse spekulasjoner vil kunne få aksjekursen til det norske nettleserselskapet til å stige tirsdag. Den danske teleanalytikeren John Strand sendte digi.no en liste med ti gode grunner for at Facebook burde kjøpe Opera Software.

– Vi fra Strand Consult kjenner Opera svært godt gjennom mange år og vi mener at Facebook og Opera er en perfekt match, sier John Strand til digi.no. Her er hans ti argumenter for hvorfor det burde bli et oppkjøp.

1. Facebook har mye mobiltrafikk på sin plattform men de har ikke funnet ut hvordan de kan omsete dette til inntekter. Når man ser på Opera er det slik de kan gjøre sin mobile trafikk til omsetning og inntjening, og allerede i dag tjener selskapet gode penger på operatøravtaler de har rundt om i verden. Med et kjøp av Opera vil Facebook få kommersielle relasjoner med en rekke av verdens største mobiloperatører.

2. Opera har vokst opp i mobilverdenen, kjenner denne og vet hvordan den virker. Facebook forstår ikke mobilverdenen og deres relasjoner til denne bransjen er ytterst begrenset. I praksis så kan Opera få ansvaret for en stor del av mobilaktivitetene som er og kommer hos Facebook og de kan tilføre selskapet det DNA som de trenger innen mobilområdet.

3. Opera har en rekke nettlesere som virker på tvers av en rekke plattformer, mobiltelefoner, smarttelefoner, nettbrett, PC-er, TV-settop-bokser og så videre. I praksis kan Facebook, på samme måte som Yahoo, lanserer sin egen nettleser. Dersom Facebook kjøper Opera vil de ha en egen nettleser som allerede fra første dag er installert på en rekke enheter verden over. Yahoo må først overbevise sine brukere om at de skal bruke sin nettleser.

4. Opera har foretatt en rekke oppkjøp de siste årene og en del av disse virksomhetene har begynt å gi selskapet omsetning og inntjening. I praksis har Opera bygget nye butikker på toppen av deres nettleservirksomhet som de ser på som et kjøpesenter – som har vært i stand til å utnytte den trafikken som skapes av selskapets nettleser.

5. Opera har med oppkjøpet av AdMarvel for to å siden, og de siste par oppkjøpene av Mobile Theory og 4th Screen Advertising en fin posisjon i det mobile annonsemarkedet. Det er et godt fundament for å bygge videre på og denne delen av Operas virksomhet kan utnytte den mobile trafikken Facebook har.

6. Opera har bygget en app-butikk som er svært suksessfull, den er etablert med små ressurser og i samarbeid med partnere som kjenner markedet. Sett i forhold til antall nedlastninger og hva det koster å drive virksomheten i forhold til omsetning og inntjening er det en kjempesuksess og Opera har en av de største app-butikkene i mobilverden. På dette området vil Facebook få sin egen mobile app-butikk som de kan gi bredere distribusjon gjennom sitt eget nett.

7. Opera har en global tilstedeværelse og har stor innsikt i fremvoksende markedet. I praksis vet Opera mye om hvordan det fungerer i land som India, Russland, Brasil og regioner som Afrika og Asia. Facebook sin virksomhet er sentrert rundt USA og har vist at de ikke forstår sine mange brukere i fremvoksende markeder.

8. Opera har et godt ledelsesteam som har vært i stand til å utvikle en nettleser-virksomhet som kjemper i et gratismarked. De har fått vekst i antall kunder, omsetning og inntjening på tjenester som er lagt inn i nettleserne.

9. Opera er verdensmester i de mobile disipliner som Facebook i deres eget prospekt selv innrømmer at de ikke har kontroll. Facebooks største utfordring er der hvor Opera er mestere.

10. Opera er en billig aksje. Med de pengene som Facebook har hentet inn i markedet har så vil ikke Opera være et tungt økonomisk løft, til tross for at de nok vil betale en høy oppkjøpspremie.

– Alt i alt kan jeg si at dersom man ser på Opera og Facebook så er det en match som er skapt i himmelen. Dersom jeg satt i Facebook så ville jeg ikke vært i tvil om at Opera vil være et perfekt kjøp som ville tilført Facebook stor verdi, sier Stand til digi.no.

Tror du Facebook vil forsøke å kjøpe Opera? Diskuter saken i kommentarfeltet under.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.