Derfor gjør SAP Norge det så bra

ERP-analytiker Bo Hjort Christensen har klare meninger om hvorfor det er så stort sug etter SAP-folk.

IT-bransjen løftet seg endelig oppover i fjor, men noen teknologier og selskaper skilte seg fra det generelle markedet, og SAP, den store leverandørene av forretningssystemer, synes å være en av vinnerne.

digi.no har en rekke ganger i løpet av vinteren skrevet om den store etterspørselen etter SAP-konsulenter, noe som kanskje er den beste målpinnen i ERP-markedet. For verifiserbare og sammenlignbare tall mellom konkurrentene er vanskelig å oppdrive.

ERP-analytiker Bo Hjort Christensen har en rekke forklaringer på hvorfor SAP Norge gjør det så bra. Christensen skal sammen med Siviløkonomforeningen 31. mai og 1. juni avholde konferansen «Moderne ERP-systemer 2005» . Konferansen er en av de tyngste IT-samlingene i Norge og samler leverandørene og ERP-kunder.

Christensen, som også er studieleder på BI, har gjort seg ferdig med oppdateringen av sin store statusrapport for det norske ERP-markedet. Han gir digi.no en smaksprøve på en av konklusjonene i rapporten.

En av de store vinnerne det siste året er SAP. Årsakene er flere, men mye skyldes pris og måten SAP selger sine produkter på, forteller Christensen til digi.no.

For Christensen mener at SAP har tjent stort på å dreie seg mot en mye enklere prisstruktur.

– SAP er den ene ekstermpunktet i markedet. Du betaler en pris og får en helt sinnssvak samlepakke med absolutt alt du trenger av ERP-programvare, mener Hjort Christensen. På denne måten gir SAP kundene langt på vei en forsikring mot tilleggsregninger i fremtiden.

Han påpeker at alt for mange aktører fremdeles selger sine løsninger gjennom alt for kompliserte modeller med biter og regler som gjør det vanskelig å regne ut sluttprisen.

Dermed bekrefter Christensen det prisfallet som Gartner tidligere har påpekt globalt. Prisene på all serverprogramvare har falt og kundene får dessuten mye mer for pengene de siste to-tre årene, skrev Gartner nylig.

– Det er vanskelig å kvantifisere prisfallet, men SAP og Oracle leder an. For noen år siden betalte du 33.000–34.000 kroner i innkjøpspris for en fullverdig SAP-bruker, noe som nå har sunket til rundt 25.000 kroner, forteller ERP-analytikeren.

Christensen har også to andre forklaringer til på hvorfor SAP lykkes:

– SAP har lykkes med å endre og rendyrke måten de selger på. Mange av konkurrentene sliter med sin partnermodell, for de selger også selv. SAP gjør ikke dette, de overlater alt til sine partnere som kan satse hardere fordi de vet de får jobbe i fred. Mange andre, blant annet Oracle Norge, har fremdeles en betydelig egen konsulentavdeling som delvis konkurrerer med deres partnere, mener Christensen.

SAP har også innført en garantiordning der de sier til kundene at de er garantister dersom prosjekter med partnere skulle skjære seg.

Han påpeker dessuten at SAP har lykkes med sin satsning på små og mellomstore bedrifter.

– SAP har fått over 100 kunder på Business One, det er langt mer enn jeg trodde. Dette gir dem god PR. Hvor mye reelt de tjener på Business One-salget er dog ukjent.

Christensen er foreløpig ikke veldig bekymret for mangelen på SAP-konsulenter.

– Mangel på folk kan skremme kundene, men timeprisene er ennå langt fra nivåene i 1999 og 2000, påpeker han.

Til toppen