TELEKOM

Derfor krasjet Netcom

- Det gikk galt under planlagt oppgradering, sier selskapet til digi.no.

Netcom fikk store problemer over hele landet tirsdag denne uken. Særlig gikk det utover mobildekningen i Oslo og Akershus, landets mest folkerike region.
Netcom fikk store problemer over hele landet tirsdag denne uken. Særlig gikk det utover mobildekningen i Oslo og Akershus, landets mest folkerike region. Bilde: Marius Jørgenrud
21. sep. 2010 - 10:43

Netcom opplever i skrivende stund at samtaleforbindelsene er på vei opp igjen i Oslo og Akershus. I morgentimene har det vært umulig å ringe i Oslo og omegn. Selskapets SMS-tjeneste har vært nede i hele landet.

- Foreløpig blir dette en litt overfladisk forklaring, men det er en sentral i Oslo som gikk ned.

- Denne sentralen er et veldig viktig nettelement for oss, som både ruter og styrer taletrafikken. Det får også konsekvenser for SMS, sier kommunikasjonsdirektør i Netcom Øyvind Vederhus til digi.no.

Planlagt oppgradering

Feilen skjedde ved 3-tiden natt til i dag. Vederhus sier først at han ikke har lyst til å spekulere i hva som skjedde, men innrømmer at feilen ligger i programvaren - og ikke i selskapets maskinvare.

- Feilen inntraff under planlagt oppgradering av en sentral i Oslo, sier Øyvind Vederhus i Netcom. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
- Feilen inntraff under planlagt oppgradering av en sentral i Oslo, sier Øyvind Vederhus i Netcom. Bilde: Marius Jørgenrud

Det var under en planlagt oppgradering av programvaren at ting gikk galt.

- Ja, det tyder nå på at feilen inntraff i forbindelse med planlagt arbeid. Utover dette har jeg ikke en mer nøyaktig beskrivelse.

- Kan dere ikke rulle tilbake til en backup?

- Vi har selvsagt backup. Utfordringen med det er at det tar tid å få all trafikken tilbake på backupen. Vi må gjøre dette sakte og i kontrollerte former. Hvis ikke kan man belaste de sentrale elementene [i nettverket] for sterkt. Da kan det knele, sier Vederhus.

Han forsikrer at dette er vanlig prosedyre ved slike feil, og at dette ikke handler om styrker eller svakheter i Netcoms utstyr.

Vederhus forsikrer at de har redundans på sentralen som er berørt.

- Hva slags etterspill får denne hendelsen?

- For oss blir det å gå i sømmene helt ned til den aller minste detalj sammen med leverandørene våre, for å gå inn i tiltak slik at vi ikke opplever dette igjen.

Det er ikke første gang Netcom har opplevd at sentrale deler av deres telenettverk går ned for telling. I november i fjor falt store deler av Sørlandet ut.

Vi må likevel tilbake til 2005 for å finne en mer alvorlig hendelse enn dagens. Den gangen falt nettet ut over en dag eller to, ifølge Vederhus.

- Feilen nå vil ikke ta like lang tid å utbedre?

- Nei, det er ingen ting som tyder på det. Uten at jeg tør å friskmelde dette helt ennå.

- Kunne dere gjort noe annerledes for å unngå dette?

- Dette handler jo om det konsekvente og konstante forbedringsarbeidet vårt. Vi har en kvalitet i Norge som heldigvis er i verdensklasse med en oppetid på 99,9 prosent, sier Vederhus.

- Hvorfor er det alltid Netcom som detter ned, og ikke konkurrentene - vil noen si?

Netcom er ikke noe verre enn andre. Vi har en oppetid på 99,9 prosent. - Det er nok ikke riktig. Dette skjer ikke oftere med Netcom enn andre norske teleleverandører. Netcom er ikke noe verre enn andre. Vi har en oppetid på 99,9 prosent, gjentar han. - Det er høyt oppe i verden. Men en feil, og en feil som i dag er likevel en for mange. Det er ikke noe vi ønsker å leve med i det hele tatt.

- Heldigvis har vi Twitter

Netcom er en av selskapene i Norge som har satset mye på tilstedeværelse i sosiale nettverk som Facebook og Twitter for å kommunisere med kundene. Og dessuten, som i dette tilfellet, også pressen.

- Når slik som dette skjer ønsker vi å ha en god dialog. Heldigvis har vi Twitter som har hjulpet oss godt i dag. Kontakt med omverdenen er noe vi er ekstremt opptatt av.

- Hva betyr Twitter for dere?

- Det gir oss en veldig god mulighet for å ha en sanntidsdialog med kundene. Det gjelder både i gode og dårlige tider. Særlig i en krisesituasjon som nå er dette viktig. Selv om vi ikke kan få opp tjenestene til kundene på denne måten, kan vi i hvertfall hjelpe kundene med oppdatert informasjon, sier kommunikasjonsdirektøren.

- Så da slapp vi altså å sende brevdue til dere for å høre hva som skjedde?

- Ja, det gjorde dere. Men du hadde en klar i skuffen, ikke sant?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.