BEDRIFTSTEKNOLOGI

Desktop-krigen

Nå som kampen om nettleserne er over, begynner kampen om desktop'en. Datamaskinen blir mer som en TV, og kampen står nå om hvilken kanal PCen står på ved oppstart. Microsoft har begynt posisjoneringen ved å forlange at PC-produsentene stiller PCen på Microsoft, for å få lov til å levere Windows. Selvfølgelig blir det bråk av slikt.

Jens Kanden
6. des. 1996 - 10:00

Kampen om netteleserne er over før den er over. De fleste av oss sitter nå med nettleser 3.0 og surfer rundt på Internett. I neste generasjon vil du finne Internett på skrivebordet. Visuelt vil det ikke være noen forskjell på ditt interne budsjett-regneark og CNN på nettet. Microsoft, Netscape og innholdsprodusentene kjemper nå om den beste utstillingsplassen på ditt dataskrivebord og "sendetid" i de beste informasjonskanalene.

Microsoft integrerer Internet Explorer og Windows i sin Active Desktop-løsning, mens Netscape, som ikke har fordelen av å eie operativsystemet, oppnår tilsvarende ved å legge et skall over Windows, kalt Constellation. Jeg så begge løsningene demonstrert på Comdex, og begge oppnår mye av det samme, nemlig sømløs integrering mellom desktop-en og Internett. Konseptetene er glimrende og vil bidra mye til å demystifisere Internett for vanlige brukere (kanskje så mye at vi snart skriver Internett med liten i). I tillegg ble det snakket om at informasjonen i fremtiden vil finne brukeren i et slags intelligent Internett kringkastingskonsept.

PC-en blir mer og mer å sammenligne med en TV, og informasjonsflyten kommer til brukerne via kanaler. Ved siden av selve desktop-en, er det om disse kanalene kampen vil stå. Kraftigst blir kampen om den kanalen PC-en står på under og etter oppstart. Dette har selvfølgelig Microsoft skjønt, og de har allerede presset endel PC-produsenter til å underskrive lisensavtaler for å sørge for at PC-en kommer opp "på Microsoft" ved oppstart. Hvis ikke nektes produsentene å levere Windows med PC-ene.

Selvfølgelig skriker konkurrenter som Netscape opp, men denne gang står kampen ikke lenger kun mellom programvarehusene, nå er innholdsprodusentene kommet på banen. Fordi desktop-en integreres med Internett, ser innholdsprodusentene sitt snitt til å få innpass på desktop-en og i brukernes favorittkanaler. Microsoft ønsker å beholde sitt jerngrep over desktop-en og fore brukerne med innhold fra sin online-tjeneste, Microsoft Network, og sin TV-stasjon, MSNBC, en joint-venture mellom Microsoft og NBC.

Wall Street Journal melder at flere produsenter har levert kopier av de nye lisensavtalene til det amerikanske justisdepartementet som er igang med en anti-trust-undersøkelse av Microsoft, blant annet for selskapets markedspraksis i forbindelse med Internet Explorer. En talsmann for Microsoft benekter at de nye lisensavtalene, som gjør at brukere som vil aksessere progam som Constellation må klikke på et Microsoft ikon, er ment som et forsøk på å kontrollere kundenes bruk av maskinene. Han sa også at han ikke visste om noen diskusjoner om at Microsoft skulle kunne bruke sin dominanse på desktop-en for å gi Microsofts innhold et fortrinn.

Amén.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.