Det Beste, eller Reader's Digest, som selskapet egentlig heter, kaster seg på Internett-bølgen og skal investere minst 100 millioner dollar (NOK 790 mill. etter dagens valutakurs) i nettsatsinger.
Reader's Digest Associations hovedprodukt er magasinet Reader's Digest (Det Beste), men selskapet utgir også plater, bøker, videoer og andre produkter. Tradisjonelt har selskapet hatt fem satsingsområder; hjem, helse, familie, økonomi og religion.
Nå beveger selskapet seg utover sin tradisjonelle linje og vil være med på www-bølgen.
- Om markedet skal fortsette å verdsette Internett på denne måten, vil vi kapitalisere på det, uttaler administrerende direktør i Reader's Digest, Thomas Ryder til Bloomberg News.
Dagen etter at Det Beste gikk ut med nyheten, spratt selskapets aksjekurs i været.
Nettsatsingen er siste fase av en tredelt reorganisering av selskapet. Ifølge Bloomberg News er målet med reorganiseringen å kutte kostnadene med 350 millioner dollar, eller omlag 2,7 milliarder norske kroner. Samtidig skal selskapet øke fortjenestemarginen. Satsingen på nettmarkedet er et forsøk på å nå de yngre aldersgrupper i en tid der selskapets produkter ikke selger så godt som før.
I 1998 falt opplaget på Det Beste til 13,8 millioner, mot et opplag på 15 millioner i 1997.
Selskapet sier i en pressemelding at de skal gjøre Internett til en integrert del av selskapets forretningssatsing gjennom å satse på nettsteder med høy kvalitet, forbedre eksisterende nettsteder og starte nye nettsteder. Planen er å bruke markedsdata og informasjon om de tradisjonelle leserne til å lansere de amerikanske nettstedene i andre markeder.
Som en del av samme nettsatsing skal selskapet forbedre og utvide innholdet på selskapets 20 eksisterende nettsteder. Interaktivitet skal bli prioritert for å gjøre nettstedene mer interessante. Selskapet vil også vurdere allianser med andre online-selskaper.
Det Beste utgis dag i 48 utgaver i året på 19 ulike språk og sier selv de har mer enn 100 millioner lesere. Reader's Digest Association ble opprettet i 1922, og gikk på New York børsen i 1990. I 1996 lanserte selskapet sine nettsider. I dag er mer enn 55 prosent av selskapets inntekter generert utenfor USA.