Det er PRISENE, dumminger

Hvorfor har ikke Internett-handel tatt av i Norge? Den nye Internett-butikken CoShopper.no gir et såre enkelt svar: Skikkelig lave priser.

Hvor mange ganger har du lest overskriften "Til neste år/høsten tar netthandel av"? Jeg har selv vært skyldig i å skrive den etter å ha snakket med skråsikre bransjekjenner, bedriftsledere og analytikere. Den eneste trøsten er at vi etter hvert kjenner forklaringene på hvorfor ikke like godt som vi kjenner påstandene om hvorfor.

Diskusjonen om Internett-handel dukket opp omtrent samtidig med Mosaics første web-leser sommeren 1994 og har pågått siden. Vi har alle stått med åpen munn og sett at salget av varer og tjenester har skutt i været i USA, mens man her i Norge fremdeles stort sett bruker nettet til å få gratis informasjon.

Til tross for at diskusjonen har pågått i fire-fem år, har det skjedd lite nytt. Å delta på et møte i bransjens egen diskusjonsgruppe E-Forum før sommerferien var som å hoppe tre år tilbake i tid - diskusjonen hadde stått helt stille.

I fravær av noe gjennombrudd resirkuleres de samme forklaringene. Den mest brukte gjengangeren er "mangelen på betalingssikkerhet", men "mangelen på tilbud", "liten kultur for bestilling og levering", "markedet er for lite" og "generell konservatisme", er også trofaste slagere.

Coshopper.no setter, om ikke en strek over alle argumentene, i hvert fall en strek under ett av dem: For penger er et argument som får oss til å svelge ganske mye. Coshopper.no er nemlig ikke litt, men skikkelig mye billigere. Her er det ikke snakk om å spare noen hundrelapper, men noen tusenlapper hvis du kjøper en mobiltelefon eller datamaskin.

Det er med besparelser i klassen 15-30 prosent at Internett-butikkene har fått suksess i USA. Hvorfor har så ingen andre gjort det CoShopper nå gjør? Svaret her er også ganske enkelt, for det finnes ingen trylleformel: CoShopper er villig til å gå i null mot å opparbeide seg en lang liste lojale kunder. Med en kritisk masse planlegger selskaper å klare seg med en fire-fem prosents margin, ikke 14-15 prosent.

Høres kjent ut? Jepp, dette er en blåkopi av den beinharde formelen Amazon.com og en rekke andre amerikanske nettbutikker har valgt for å skaffe seg plass. Bortsett fra i USA er det ingen som har 14-15 prosents marginer, så Amazon.com taper penger sammen med en rekke av sine konkurrenter. Beinhardt for dem og hyggelig for kundene som får sponset varer.

Næringslivet må derfor selv ta skylden for at netthandelen i Norge ikke har kommet i gang fordi så få har vært sultne nok. Altfor mange aktører har åpnet nettsider i et forsøk på å kapre nye digitale kunder uten å miste sine vanlige "analoge" kunder. Litt billigere, litt enklere å bestille og litt større varetilbud holder ikke når du skal skape nye vaner. Andre nettsteder har ikke hatt dype nok lommebøker og lange nok forretningsplaner til å kutte prisene tilstrekkelig.

Så gjenstår det å se om CoShopper klarer å holde sine lave priser og utvide antallet produkter. I mellomtiden kan vi håpe og drømme om at CoShopper kan få ballen til å rulle hos andre og nye nettselskaper.

Til toppen