BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dette er MPEG-4

Neste generasjons video til neste generasjons kommunikasjonsnettverk krever avanserte, fleksible løsninger. Det er det MPEG-4-standarden handler om.

3. okt. 2000 - 11:54





Mer om mobil video:
Fast klar med video for mobiltelefon


MPEG-4 skal gi større kvalitet på virtuelle miljøer, og bedre komprimering av 3D-mesh med overflater skal gjøre standarden svært egnet for 3D i spill.

Standarden er fortsatt under utvikling, og så langt er bare taleteknologien en del av videosystemet som er definert og godkjent av Motion Picture Experts Group. Andre deler, så som spesifikasjonene for rettighetsstyring, er ikke helt klart ennå, men skal avgjøres på et MPEG-møte i oktober.

Ifølge Telenor, som også forsker på forskjellige teknologier for MPEG-4-standarden (se egen sak), eksisterer det så langt ikke særlig mye maskinvare som støtter standarden, og således lite innhold. Telenor har vært inne på utviklingssiden i telekonferanse/flerbruker-mulighetene som ligger i teknologien.

Her er de viktigste spesifikasjonene den ferdig utgaven av MPEG-4 skal ha:

Video:
- Avansert videokomprimering og avspilling på alt fra mobiltelefon til HDTV og oppover. (Fra 10 Kbps til 20 Mbps)
- Støtte for 'lagdelte' videoobjekter som gjør det mulig å spille av flere videostrømmer 'lagvis', slik at man kan interagere med de forskjellige videoelementene i visningsvinduet.
- Telenors patenterte H.263-videokomprimering skal gjøre det mulig å foreta videokonferanser helt fra 28.8 Kbps-modem og oppover.

Lyd:
- Advanced Audio Coding (AAC) forbedret versjon fra MPEG-2, gir muligheter for komprimering av lyd med en helt annen kvalitet enn det MP3 leverer i dag, med samme som eller mindre filstørrelse enn i dag. Fra 2Kbits tale til 'transparent' 64 Kbps/sekund/kanal, med andre ord så godt som umulig å høre forskjell på den komprimerte og den originale versjonen.
- CELP-algoritmen for smalbåndslyd for koding av tale, 2-24 Kbps
- Støtte for MIDI-lignende lydkontroll i streamingformat
- Modellering av romkarakteristika for lydeffekter

2D grafikk og animasjon:
- Waveletbasert enkoding av stillbilder/overflater, støtter skalering
- Støtte for å inkludere standard JPEG grafikk og grensesnittlayout
- Bildesekvensering
- Vektorbasert tekst og former
- Støtte for vektoranimasjon
- Integrasjon med andre mediaelementer og interaktivitet

3D-grafikk og animasjon:
- Støtte for videostrøm, mesh-baserte 3D-objekter og animasjon
- Transformasjonsbasert animasjon
- Interaksjon med 3D-objekter
- Mesh-deformasjon
- Integrasjon med andre formater, inkludert video
- 3D-objektintegrasjon
- Støtte for standard interaksjonstyper for bruker-deltagelse
- Støtte for interaksjon med databaser og mediaservere andre steder

I praksis betyr dette 3D-spill, CD-kvalitet på musikk, interaktivitet, heftig grafikk og mye mer på mobiltelefonen, og enorme muligheter i TV-verdenen.
Kilder: MPEG, Eric Scheirer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.