Her drar hver ansatt inn 1,4 millioner kroner i rent overskudd.
Her drar hver ansatt inn 1,4 millioner kroner i rent overskudd. (Foto: Erlend Tangeraas Lygre)
EKSTRA

Norges mest lønnsomme IT-ansatte

Denne gjengen drar inn 1,4 millioner hver i rent overskudd

Norges mest lønnsømme IT-ansatte får opp til tre månedslønner i bonus.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Jeg visste jo at vi var lønnsomme, men ikke at vi var nummer én.

Det forklarer Nicolai Høge, teknologidirektør i Finn.no. Fra kontoret sitt i Grensen i Oslo leder han 140 teknologer som daglig jobber med å utvikle den populære markedsplassen.

De topper listen over Norges mest lønnsomme IT-ansatte foran Nets, Visma Software og Landmark Graphics. 

Se hele listen: Dette er Norges 100 mest lønnsomme IT-selskaper

Med sine 361 ansatte kunne Finn.no i 2016 skilte med et driftsresultat på 500 millioner kroner. Dette er blant annet 200 millioner mer enn Evry, som har åtte ganger så mange ansatte.

Da sitter man igjen med et pent antall kroner i overskudd per ansatt – nærmere bestemt 1,4 millioner per hode.

Hvordan har de fått det til?

Siden oppstarten på slutten av 90-tallet har Finn.no fullstendig dominert det norske rubrikkmarkedet. På enkelte områder har de knapt hatt konkurrenter i mange år.

I dag er de Norges åttende mest besøkte nettsted – nummer to dersom man utelukker utenlandske selskap.

Til tross for spådommer om et mettet market, og trusler fra konkurrenter som Letgo og Facebook, har de fortsatt å vokse.

– Vi får mye ut av folkene som jobber her. Finn.no opererer med én plattform. Dermed kan produktene de utvikler treffe bredt, forklarer han.

Finn.no

Produkt- og utviklingsavdelingen teller rundt 200 mann. 

Deployer rundt 1000 ganger i uka.

Bruker sin egen form for Kanban som arbeidsmetode.

I hovedsak hostet av IBM.

Markedsplassen deres brukes som kjent til alt fra salg av småting og jobbannonser til salg av bolig og bil. Dersom utviklerne lager noe som fungerer i én av markedsplassene, er det relativt enkelt å videreføre teknologien til de andre, forklarer Høge.

Et eksempel på dette er Blink. Løsningen ser hva Finn-brukerne har lett etter, og gjetter deretter hvilke annonser de vil se senere. Disse annonsene dukker så opp på plattformen selv, eller i andre Schibsted-publikasjoner som VG og Bergens Tidende.

– Dette ble først laget for jobb, men vi så at det fungerte så bra, at vi innførte det til eiendom og videre til motor.

Teknologi

De benytter seg av en mikrotjeneste-arkitektur. Dette vil si at plattformen er bygget opp av en rekke mindre komponenter. Utviklerne har frihet til å løse de ulike tjenestene med den teknologien de tror vil fungere best.

Foto: Caroline Roka

– Da vi innførte dette fryktet vi at vi ville sitte med kaos og tusen ulike programmeringsspråk, men så langt har det gått veldig greit, påpeker han.

Men at de har en mangfoldig stack hersker det likevel liten tvil over.

– Tradisjonelt sett har vi vært ei Java-sjappe, og noe av dette brukes fortsatt. Node er også mye brukt. 

– I tillegg har vi en del som jobber med Kotlin - en enklere vei til funksjonell programmering enn Scala. Så kommer Python til maskinlæring, noe Ruby og Go til infrastruktur.

På klientsiden bruker de Spring Boot som rammeverk og Javascript med React, ifølge utviklingssjefen.

Hva gjør de med overskuddet?

Mens ansatteide selskaper gjerne fordeler overskuddet på de som jobber der, er Finn.no eid av børsnoterte Schibsted ASA. Mye av overskuddet ender følgelig opp hos aksjonærene. 

Likevel drypper det litt over på de ansatte.

Ingen salatbar: I den etterhvert berømte Finn-kantina serveres alle salatene ferdig i boks. Foto: Caroline Roka

– Vi har en god bonusordning i Finn.no som ligner ganske mye på en overskuddsdeling. Hver ansatt har mulighet til å få opptil 3 månedslønner hvis alle mål tikker inn. Det er ikke individuelle kriterier, men kriterier som er basert på om selskapet går bra eller  ikke, påpeker Høge. 

Det skal heller ikke stå på ansattgodene. Siden 2006 har de jevnt og trutt vært helt i toppen av den norske Great Place To Work-kåringen - flere ganger på første plass. 

– Har du dyktige og motiverte folk kommer du langt. Vi er heldige som har en merkevare mange har hørt om og vil ta del i.

Se hele listen: Dette er Norges 100 mest lønnsomme IT-selskaper

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen