Dette har du aldri hørt

Du har kanskje drømt om det, men dessverre har du aldri hørt dette fra talerstolen på en IT-konferanse: - Siden dere ikke har vært på baksiden av månen siden 1994, skal jeg hoppe rett til det viktige.

Det kan virke som de fleste foredragsholder på konferanser og møter om IT, internett og telekom sliter med å finne på noe fornuftig å si. Kanskje tør de ikke si hva de egentlig mener, eller rett og slett ikke klarer å være konkrete.

I embeds medfør som journalist er undertegnede stadig på konferanser og møter arrangert av departementer, tilsyn, bransjebedrifter og -foreninger. Felles for disse arrangementene er at både tilhørere og fordragsholder som regel har en profesjonell tilknytning til bransjen.

Det er derfor sterk enerverende og ikke så rent lite effektivt at så å si alle foredragsholdere skal traske gjennom en oppsummering av fakta som selv min ni år gamle niese stort sett kjenner til. Det er ikke nødvendig å åpne alle foredrag med følgende foiler:

  • Internett har tatt av og her er diverse grafer og tall hvis dere ikke tror meg
  • mobilbruken har tatt av og her er flere tall
  • Norge ligger helt der fremme i bruk av IKT
  • dotcom-bølgen er faktisk over
  • betalingsviljen på Internett er ikke akkurat stor, men mange kjøper ringetoner til 10 kroner
  • EU, de internasjonale IT-selskapene og innholdsprodusentene er mektige og Norge er lite

Når for eksempel Nærings- og handeldepartementet arrangerer et møte for å legge frem en rapport om elektronisk publisering, kan de trygt regne med at deltakere som bruker tiden på å delta har visse basiskunnskaper.

De som sitter i salen har trolig IKKE oppholdt seg på baksiden av månen siden tidlig på 90-tallet. De kom IKKE tilbake i går og trenger derfor IKKE en oppsummering på hva som har skjedd de siste ti årene. Men skulle det ha forvillet seg inn ungdomskole-elever eller indianere fra Brasils regnskoger, kan disse henvises til nærmeste Narvesen-kiosk. Det samme gjelder partnerkonferanser for store IT-selskaper. Hvis man skal kjøre en generell oppdatering, så holder det med ett innlegg - hver eneste foredragsholder trenger ikke å gjenta alt.

Jeg foreslår derfor følgende standard-formulering for fremtidige foredrag:

- Siden dere alle arbeider med IKT og digitale media, forutsetter jeg at dere kjenner markedssituasjonen. Jeg hopper derfor rett til nyheten/det interessante/hva vi har tenkt til å gjøre. Dette vil gjøre foredraget kort og effektiv, for dere har sikkert mye annet å gjøre.

Akkurat som mannen i månen.

Til toppen