Filmtjenester som Netflix er med på å forme en ny TV-hverdag. Den krever fiber, mener bredbåndsaktøren Broadnet. Bildet er fra lanseringen av amerikanske Netflix i det norske markedet onsdag forrige uke. (Bilde: Per Ervland)

– Dette krever fiber

Bredbåndsaktør mener Netflix og den nye TV-hverdagen vil stille ekstreme krav.

Forrige uke ble Netflix lansert i det norske markedet. Det ble lagt merke til i det norske nettet.

– Broadnet opplevde at trafikken i nettet vårt mot Netflix gikk fra null til tre gigabit per sekund på to dager. Det betyr at vi som nettleverandør hele tiden må øke kapasiteten i vårt fibernett. Men det betyr også at sluttkundene trenger fiber helt inn til seg for å få den beste seerkvaliteten, sier kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Broadnet i en pressemelding.

En Netflix-trafikk på tre gigabit per sekund innebærer en økning på mellom fem og ti prosent fra «normalt» nivå i løpet av to døgn. Og trafikken i nettet er sterkt økende, melder bredbåndsselskapet.

– Flere strømmetjenester, som HBO, er rett rundt hjørnet. Vi ser allerede nå at det er stor interesse for dette i Norge, og at det påvirker kundenes behov for båndbredde. Aktører som Netflix er med på å realisere det vi kaller fiberrevolusjonen, sier Egede-Nissen.

Hun peker på at Netflix alene står for ca. 25 prosent av all nett-trafikk og at det er overføring av video som er den fremste driveren bak økningen i datatrafikken.

– Tall fra Cisco viser at video nå utgjør cirka 40 prosent av den globale IP-trafikken, opplyser selskapet som peker på at det frem mot 2014 er ventet at transporten av høykvalitets-video vil øke med 23-gangeren.

Kommunikasjonsdirektør i Broadnet, Heidi Egede-Nissen, mener fiber er svaret på utfordringene Netflix og andre TV-tjenester gir nettet.
Kommunikasjonsdirektør i Broadnet, Heidi Egede-Nissen, mener fiber er svaret på utfordringene Netflix og andre TV-tjenester gir nettet.

– Fra flere hold uttrykkes det nå en reell bekymring for at video skal knekke internett, mener Broadnets kommunikasjonsdirektør som mener at mye av svaret er at båndbredden helt inn mot kundene må økes.

Tall som Post- og teletilsynet (PT) la frem fredag viser at fiber er fremtiden både for husstander og bedrifter. I markedet for fast bredbånd står fiber for den største veksten, mens DSL faller enda mer enn tidligere, sier Egede-Nissen.

PTs tall viser at omsetningen for bredbånd over fiber i bedriftsmarkedet var på totalt 308 millioner kroner per første halvår – en økning på nær 18 prosent.

– Vi ser at kobbernettet blir byttet ut med fiber. Det er bra. Men fortsatt er det bare ni prosent av norske bedrifter som har fiber. Dersom norsk næringsliv skal være konkurransedyktig i fremtiden, må bedriftene henge med. Dagens kobberbaserte aksessnett er en bremsekloss for landet og norsk økonomi, sier Egede-Nissen.

    Les også:

Til toppen