Bedriftsteknologi

Dette slo ut nettbankene

Feilen hos Evry ligger i «sentral komponent».

Minst ti nettbanker, men også minibanker og kortbruk fikk store problemer etter det Evry beskriver som feil i en kantsvitj.
Minst ti nettbanker, men også minibanker og kortbruk fikk store problemer etter det Evry beskriver som feil i en kantsvitj. Bilde: Kim Jansson
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
5. mars 2013 - 08:50

Like før klokken 23 mandag kveld meldte Evry at feilen var funnet. Men hva gikk egentlig galt denne gangen?

Systemleverandøren til store deler av bank-Norge opplevde igjen en kritisk datafeil, slik de har gjort også ved flere tilfeller de siste årene.

Utstyr sviktet

Minst ti nettbanker sluttet å fungere, som en følge av et nettverksutfall i Evrys infrastruktur, uttalte selskapet til media. Også kortbruk i butikker og minibanker ble berørt, slik at mange fikk trøbbel med å betale for varene sine eller å ta ut penger.

– Den sentrale komponenten som sviktet var en kantsvitsj, sier en småsliten kommunikasjonssjef Geir Remman til digi.no.

Geir Remman er kommunikasjonssjef i Evry, Norges største IT-selskap. Bilde: Evry
Geir Remman er kommunikasjonssjef i Evry, Norges største IT-selskap. Bilde: Evry

Mange Evry-ansatte har jobbet gjennom kvelden i går og natten, først med å feilsøke og deretter utbedre og overvåke situasjonen, forteller han.

Når det gjelder hva som faktisk skjedde er selskapets teknikere nå i en fase hvor de leter etter en rotårsak.

– Det er en del spørsmål som knytter seg til hvordan og hvorfor og så videre, men det jobber vi med å analysere. Arbeidet har startet, men det vil helt sikkert ta dagen i dag og kanskje lenger.

Et svært kritisk Finanstilsyn har fulgt selskapet med argusøyne etter utfall både i 2011 og 2012, og Evry har forpliktet seg til å «snu hver stein» for å gjøre sin infrastruktur så robust som mulig.

Et spørsmål som melder seg etter mandagens episode er hvordan feil i én kantsvitsj kan ta ned store deler av landets banktjenester. Feil i maskinvare vil alltid kunne oppstå, nettopp derfor må kritisk infrastruktur ha redundanse.

– Dette er en av tingene vi ettergår nå, sier Remman.

Bretter opp ermene

Snu hver stein-aktiviteten til Evry har medført det han kaller betydelig investeringer, både i teknologi og bemanning. Dette har også hatt en betydelig effekt, mener kommunikasjonssjefen, som innser at arbeidet må fortsette.

– Det sier seg selv at en sånn hendelse ikke er hyggelig for noen, verken de direkte berørte eller ansatte for øvrig. Samtidig ser vi viktigheten av å ha en robust infrastruktur. Vi må brette opp ermene.

Kunder over hele landet ble mandag kveld berørt av utfallet, som ifølge NRK varte i nærmere tre timer. Evry meldte at problemene var løst rundt klokken 23.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra