ANALYSER

Dette virker og virker ikke på Google

Hvordan havner du høyt på Google? Her er alle knepene som hjelper - og det som ikke fungerer:

6. juni 2007 - 13:04

Googles søketjeneste er blant verdens mest besøkte websider, og den klart mest brukte søketjenesten. For nettsteder som har websider som er relevante i forhold til det en Google-bruker søker etter, er det viktig å få med sin side så tidlig som mulig i søkeresultatet. Dette fordi det er mest sannsynlig at den som søker velger å besøke de treffene som vises på de første resultatsidene.

Google bruker flere ulike metoder for å rangere treffene, men den viktigste og mest kjente kalles for Google PageRank.

Algoritmen PageRang bruker evaluerer ifølge Google to ting - hvor mange lenker det finnes til en webside fra andre sider, i tillegg til kvaliteten på disse lenkene. Kvaliteten vurderes ut fra hvor ansett og etablert nettstedet det lenkes fra, er. Det kan derfor være viktigere med noen få lenker på store og etablert nettsteder enn dobbelt så mange på mindre kjente nettsteder.

Men dette er på ingen måte hele sannheten. Trolig er det svært få utenfor Google som vet nøyaktig hvordan PageRank faktisk fungerer.

    Les også:

Nettstedet SmashingMagazine.com har likevel gjort et godt forsøk på å samle og systematisere den informasjonen som er tilgjengelig fra ulike kilder om Google PageRank. Den kan være svært nyttig for alle nettstedeiere som ser seg tjent med å være lett tilgjengelige for brukere av Googles søketjeneste.

Artikkelen beskriver så godt det er mulig hvordan PageRank fungerer, hvilke faktorer som har betydning for rangeringen og hvilke som ikke har det. Dessuten inkluderer artikkelen en rekke lenker til mer informasjon, samt til verktøy og tjenester som kan gi mer informasjon om nettsteders PageRank.

Du finner artikkelen på denne siden.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra