digi.no-lesere reagerer på dårlig fokus

Flere av digi.-nos lesere har reagert på Fokus Banks endrede tekniske løsning som stenger ut enkelte kunder.

Fokus Banks nye nettbank skaper bølger i det norske Mac-miljøet. Men ikke bare Mac-brukere som har benyttet bankens tjenester fram til nå rammes av bankens teknologiløsning. Også Linux-brukere som har tatt kontakt med digi.no opplever problemer.

"Jeg kjører kun Linux, og har følgelig ikke tilgang til Microsoft Internet Explorer. Forsøkte følgende browsere:
Netscape Navigator 4.75: Kræsjer under forsøk på navigering i nettbankmenyene.
Mozilla (av noen kjent som Netscape 6): Ingen navigeringsmenyer synlige i nettbanken.
Opera 5.0: Ingen navigeringsmenyer synlige i nettbanken."

Leseren skriver at vedkommende ikke er Fokuskunde, "..., så egentlig burde jeg ikke bry meg".

Vedkommende er imidlertid mer opptatt av at webben ikke skal bli et redskap for Microsofts monopolkamp, og skriver: "så jeg synes med hånden på hjertet at Fokus' utestengelse av en lang rekke brukere burde vært straffbart."

"Eneste grunnen til at Tim Berners-Lee, webens far, ikke snur seg i graven over dette, er vel at han fortsatt er i live. Han hadde i hvert fall sterke synspunkter på Microsofts msn.com sin utestengelse av alt annet enn Internet Explorer.", skriver leseren.

En annen leser som er - eller skal vi si har vært - kunde i Fokus Bank, skriver at det heller ikke er mulig å benytte banken med Opera "og
meget vanskelig å benytte i Netscape for Linux."

"For min del ble løsningen å si opp mitt kundeforhold til Fokus, der jeg i første omgang ble kunde fordi de da hadde den beste nettbanken", skriver den tidligere Fokus-kunden.

Til toppen