digi.no-skribent skriver bok om norsk web-bruk

Pressens Faglitterære Fond har tildelt prosjektstøtte på vel 100 000 kroner til digi.no-spaltist og nettveteran Nina Furu. Furu mottar støtten til et bokprosjekt som skal kartlegge og nedtegne ”best case” innen kommunikasjon via web-mediet.

- Hensikten er å samle innspill fra mange kilder og å oppsummere hva som beviselig fungerer og ikke fungerer på web, forklarer Furu. – Nettet har nå stabilisert seg som medium, og det begynner å avtegne seg noen lovmessigheter for god webkommunikasjon. Lykkes man i å sette disse i system, vil det bli en viktig håndbok for alle som jobber med innhold på web, enten de driver nettbutikk eller offentlig informasjonsnettsted.

Til research-arbeidet søker Nina Furu råd og innspill fra flere ledende fagfolk i webkommunikasjonsmiljøene.

- Jeg har allerede snakket med flere eksisterende samarbeidspartnere som har sagt seg villige til å dele sine erfaringer, forteller Furu. Vi dekker forskjellige områder innenfor det samme fagfeltet, og når vi kombinerer det vi vet blir mønstrene desto mer synlige.

Blant navnene på listen er senior informasjonsarkitekt Bjørn Wang i Lava Group, websosiolog Håkon Halvorsen i Tarantell, nettjurist Anne-Marie Sejersted i Haavind Vislie og søkemotorekspert Roar Eriksen.

Boken, som foreløpig har arbeidstittelen ”Webkommunikasjon”, utkommer ventelig på IJ-forlaget i siste halvdel av 2005.

Furu driver ellers Nettredaktørskolen på Westerdals og leder Dataforeningens faggruppe for webkommunikasjon. Hun er senior kommunikasjonsrådgiver med web som spesialområde, og mangeårig skribent bl.a. på digi.no. ”Webkommunikasjon” blir Furus tredje fagbok innenfor web-området.

Til toppen