BEDRIFTSTEKNOLOGI

Digital drar ned børsen

Aksjekursen til Digital stupte med 16 prosent etter at selskapet rapporterte en salgssvikt på 16 prosent i kvartalet som endte 28. september. Salgssvikten og tapet på 428 millioner kroner (,9 millioner) var mye større enn antatt. Digitals elendige resultater og påfølgende børssvikt var med på å dra ned høyteknologiaksjene på børsene i USA tirsdag.

Jens Kanden
23. okt. 1996 - 10:00

Digital Equipment Corporation leverte tirsdag elendige resultater for kvartalet som endte 28. september. Salgsnedgangen ble på hele 16% fra 21,3 milliarder kroner ($3,27 milliarder) for et år siden til 18,92 milliarder kroner ($2,91 milliarder). Selskapet tapte 428 millioner kroner ($65,9 millioner) mot en gevinst på 313 millioner kroner ($48,2 millioner) i tilsvarende kvartal i 1995.

Digital hadde lovet profitabilitet i dette kvartalet og året som helhet. De dårlige tallene ble derfor ikke tatt nådig opp på børsen i USA, og Digitals aksjekurs stupte med 16 prosent. Digital var med på å dra ned høyteknologiaksjene på børsene i USA igår.

Endel analytikere kuttet estimatene for Digital for inneværende år og mange stiller spørsmålet om Digital har ødslet bort det teknologiske forspranget de hadde med sin Alpha-chip teknologi. Selskapets salg av maskiner basert på Alpha-mikroprosessoren økte bare med fire prosent i siste kvartal mot en økning på 30 prosent i fjor.

Digital har hatt endel problemer i organiseringen av sin salgsstyrke. Først bygget selskapet opp en direkte salgsstyrke som skulle takle 10 000 kunder selv, en dyr og omfattende prosess. Deretter ble salgsstyrken omorganisert med fokus på indirekte salg gjennom partnere og kun 1 000 direktekunder. Dette skapte uro i rekkene hos Digital og nok en gang blir salgsstyrken omorganisert. Denne gang ble direktesalg og indirekte salg slått sammen.

Det gjenstår å se om Digital kan få bygget opp moralen blant salgsfolkene og få opp salgsdampen igjen.

Digital i Norge har "vunnet flere betydelige kontrakter" fremholder selskapets administrerende direktør Tom Scharning. Salget av Intel-servere og kraftige Alpha-servere har vokst med 20 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Salg av desktop-PCer har ikke gått like bra.

- Vi er ikke fornøyd med nullvekst, sier Scharning. - Det er allikevel viktig å påpeke at utviklingen delvis skyldes en vridning i vår strategi med økende fokus på tre kjerneområde: 64-bit unix for virksomhetskritiske applikasjoner, Windows NT som hovedplattform for klient/server-løsninger og intranett, forklarer han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.