Fastlege lytter med stetoskop på et barn.
Fastlege lytter med stetoskop på et barn. (Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB scanpix)

Forbrukerrådet:

Digital kommunikasjon mellom lege og pasient kan gi milliardinnsparing

Norske fastleger er trege med å ta i bruk moderne kommunikasjonsmidler. En bedring kunne spart samfunnet mange for milliarder, mener Forbrukerrådet.

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at folk veldig gjerne ønsker å benytte seg av moderne kommunikasjonsmidler for å kommunisere med fastlege eller for å få helsehjelp. Undersøkelsen viser imidlertid at en del leger ikke ser noen grunn til å ta i bruk moderne hjelpemidler.

Lite videosamtale

Fagdirektør i Forbrukerrådet Anne Kristin Vie, påpeker at norske fastleger har en svært viktig jobb. Hun mener derfor det må være enkelt å komme i kontakt med dem og trekker fram legetime på video som et godt eksempel på et nyttig verktøy til bedre kommunikasjon.

– Mange pasienter vil ha legetime på video for å slippe fravær fra for eksempel skole eller jobb. Likevel er det bare åtte prosent av fastlegene som tilbyr dette. Her er det muligheter for milliardinnsparinger for samfunnet, sier Vie.

– Må ikke undervurdere pasientene

Vie setter sin lit til helseminister Bent Høie, og forventer at kommunene tar ansvar for å digitalisere helsevesenet i større grad. Hun mener helseministeren bør gjøre det obligatorisk for legene å bli mer digitale.

Hun skulle også gjerne sett at legene var mer positive til videosamtale for konsultasjoner. I undersøkelsen kommer det nemlig fram at folks forventninger om den digitale doktor ikke blir innfridd. En av årsakene handler om at legene ikke tror pasientene er smarte nok.

– Legene må slutte å undervurdere pasientene. Vi kan slå fast en gang for alle; folk er kompetente, de vil at legen skal være digital, og nå synes de han henger etter det offentlige generelt, sier Vie.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)
Til toppen