RESULTATERFINANS

Digital lyn-emisjon til en kvart milliard

I løpet av noen få dager har Tandberg Television vært ute i markedet og hentet 266 millioner kroner til en allerede sprengfull kasse. Pengene er hentet som forberedelse til et større oppkjøp. Selskapet benekter at de ligger i konkrete forhandlinger med oppkjøpskandidater.

Jørgen Christiansen
5. mars 1998 - 18:16

- Finansdirektør Jan Bjørnsrud, du avsluttet 1997 med en egenkapital på 254 millioner kroner tilsvarende 80 prosent av balansen, hvilket er mer enn sterkt. Nå har du hentet inn en kvart milliard til, det er vel litt i overkant om du ønsket å kjøpe Divicoms kontor i Frankrike?

- I Frankrike, - den var ny... Nei, dette er en oppfølging av emisjonen i mai i fjor (TAT hentet da inn 166 millioner i en rettet emisjon red.anm.). Den emisjonen gjorde oss i stand til å legge ut det åtet vi trenger for å utvide kapasiteten vår. Nå er det en av fiskene vi var ute etter som har blitt interessert i det åtet, om vi kan formulere oss slik.

- Det kan virke som om det gikk kjapt å hente pengene?

- Det gikk på noen dager, ja.

- Noen dager, som i mindre enn en uke?

- Det stemmer. Vi har brukt store ressurser i høst på å gjøre oss kjent i investormiljøet. En av årsakene til det er at vi ønsket at markedet skulle være godt informert om, og komfortable med, den strategien vi har lagt. Det er gjort blant annet med tanke på en situasjon hvor vi ville ha behov for mer penger.

- Når dere har snudd dere rundt såpass raskt indikerer vel det at dere er temmelig nær et oppkjøp?

- En effekt av å hente inn pengene er å signalisere at vi har evnen til å gjennomføre et oppkjøp.

- Betyr det at vi kan forvente mer informasjon om et konkret oppkjøp i løpet av kort tid?

- Det kan jeg ikke kommentere. I denne typen forhandlinger er det viktig å ile sakte frem og la den andre parten modnes.

- Så du sitter i forhandlinger nå?

- Nei hadde jeg gjort det ville jeg hatt plikt til å informere markedet.

- Men du sa nettopp "i denne typen forhandlinger".

- Nei jeg sa, "i denne typen situasjoner". Her er det viktig å ta den tiden man trenger. Motparten har også et styre og aksjonærer som man skal ivareta interessene til. Går vi for raskt frem blir det bare veldig dyrt.

- Du sier at et oppkjøp kommer fordi man har behov for ytterligere kapasitet. Går utviklingen i markedet for raskt for dere?

- Om vi nå skulle kommet i en posisjon hvor vi kan ta markedsandeler så ville det vært veldig hyggelig. Så langt har vi hatt organisk vekst gjennom egen rekruttering, OEM-avtaler, utvidet distribusjon og trimming av organisasjonen. På sikt er det nødvendig å utvide kapasiteten. Da trenger vi både flere hoder og utvidet distribusjon. Vi er altså på jakt etter både utvidet kapasitet på forskning og utvikling og en aktør som har markedsmakt... et riktigere ord er vel markedsgrep.

- Hvilke geografiske områder snakker vi da om?

- Det kan jeg ikke kommentere. Markedet er alt for lite til å snevre det inn noe mer, da ville det blitt veldig enkelt å identifisere hvem som er aktuelle.

- Så du snakker om flere mulige aktører?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Ja, det er flere som har luktet på åtet vårt, og som har gitt signaler om at de kan være interessert.

Emisjonen var på drøye 2,9 millioner aksjer. Selskapet hadde tillatelse fra generalforsamlingen i fjor til å utstede inntil 4.5 millioner aksjer. Administrerende direktør Arne Græe sa i fjor sommer at disse aksjene var tenkt som byttemiddel i forbindelse med eventuelle oppkjøp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.