I høst lanserte Rupert Murdoch tjenesten Open, den første interaktive tjeneste for digital-TV. Open er en joint venture som Murdochs selskap BSkyB eier sammen med British Telecom (BT), den britiske banken HSBC og elektronikkprodusenten Matsushita.
Direktør for "Business Affairs and Development" i selskapet Open, Joan Gillmann, tror at medieutviklingen vil gå mot at interaktiv TV og digital-TV vil skvise Internett ut fra forbrukernes ønskeliste.
- Innen år 2008 vil digital-TV skvise ut Internett når det gjelder e-handelsinntekter. Det er grenser for hvor mye folk vil bruke nettet, derfor har vi større tro på TV, forteller Gilliam.
Tall fra det britiske markedsanalyse-selskapet Henley Center indikerer at e-handelsmarkedet fra digitale TV-plattformer vil komme opp i 14,3 milliarder britiske pund innen 2003, det tilsvarer 183 milliarder norske kroner.
Hovedårsaken er ifølge Gillmann at TV har en langt mer fremtredende rolle i våre liv enn PC og Internett har. Hele 98 prosent av alle britiske hjem har et TV-apparat, og det er plassert i stua, det er et medium som folk stoler på og som i hoveds er brukt til underholdning.
- PC-er og Internett er ikke brukervennlige, nettet er et medium som er veldig PC-sentrert. På det amerikanske markedet regner man med at nettet har et massemarkedspotensial på én prosent når man snakker om e-handel. TV har et enklere format som gjør at det kan bli det mediet folk stoler på, sier Gillmann til digi.no.