Digitale billetter i Oslo knalldyrt og forsinket

Oslo Sporveier stoppet det første prosjektet og nå blir det nye systemet stadig dyrere og mer forsinket.

Oslo Sporveier har et håpløst gammeldags billettsystem basert på papirbilletter, mynter og manuell stempling. Mange andre store byer i verden innførte magnetstripekort på 80-tallet, noe som sparer store summer, både for tranportselskapene og dermed også kundene. Og både Sporveiene og kundene skal slite med systemet en stund til.

Sporveiene forsøkte å innføre et digitalt billettsystem på 90-tallet, men skrinla prosjektet etter å ha tapt flere hundre millioner kroner. Nå viser det seg at det nye prosjektet blir stadig mer forsinket og stadig dyrere.

Da digi.no snakket med Oslo Sporveier for første gang om prosjektet i 2002 estimerte man at prosjektet skulle være på lufta "andre halvdel av 2004".

Systemet skulle vært i drift for et år siden og allerede da hadde det kostet 200 millioner kroner, skriver Finansavisen. Nå forteller Oslo Sporveier at de planlegger en full lansering til jul. Hva prosjektregningen vil ende opp med vil ikke selskapet si noe om.

En mindre gruppe ansatte tester nå løsningen, men det er mulig at Sporveien kan lansere systemet for de som bruker månedskort til sommeren.

Til toppen