BEDRIFTSTEKNOLOGI

Digitale kameraer - tykke og tynne

Det digitale fotomarked er i voldsom vekst og endring. Gamle fotoaktører møter konkurranse fra data- og elektronikkselskaper, samtidig som det digitale fotomarked deles i to.

Lars Rasmussen
18. nov. 1997 - 11:08

Den digitale fotobransjen er i voldsom vekst, og markedsleder innen fotografi, Kodak, satser stort. Fordi Kodak er synonymt med fotografering, kan selskapet ikke ta sjansen på ikke å være med i den digital revolusjon.

- Kodak har jobbet med digitale kamera i flere år. De har kikket over fjellet og sett kjelen med gull, men først må de forsere fjellet, og det er høyere enn de tror, sier Jeff Pittsgburg, film- og fotoanalytiker hos Goldis-Pittsburg Institutional Services, til digi.no.

Ikke nok med at selskapet må krige med gamle fotorivaler som Olympus, Ricoh, Canon, og Nikon, selskapet møter også konkurranse fra data-, underholdnings- og elektronikkselskaper som Hewlett-Packard, Intel, Sony, Casio, og Epson.

Disse nye aktører forsøker seg innen foto for å ekspandere utenfor primærmarkedene hvor konkurransen er meget tøff.

- Salg av digitale kamera ventes å nå en årlig vekstrate på over 35 prosent innen år 2001 - en kraftig vekst sammenlignet med PC-markedet som vokser med 18 - 20 prosent i året, sier Ron Tusse, analytiker for det digitale kameramarked hos analysebyrået IDC Research, til digi.no.

Tusse forteller videre at stadig bedre billedkvalitet og lavere priser driver veksten, og at det vi har sett, bare er begynnelsen.

- En viktig trend - et paradigmeskifte - ble oppdaget i andre kvartal i år, forteller Tusse.

På den ene siden ser man tynne digitale kamera som brukes sammen med PC-en, hvor bilder lastes ned og viderebehandles i PC-en.

På den andre siden finner man feite kamera med kraftige prosessorer, hvor bearbeiding skjer i kameraet og resultatet går direkte til en skriver. Man er uavhengig av PC-en, noe som er viktig for å få gjennomslag blant kunder som ikke bruker PC.

- Intel har kastet seg ut i det digitale kameramarked med et tynt kamera, forteller Tusse. - Selskapet har kommet med en arkitektur som andre selskaper kan bruke til å lage egne kamera. Intels kameraløsning er ledd i selskapets kamp for å få PC-en inn i hjemmemarkedet.

På andre enden av spekteret, finner man de tradisjonelle kameraprodusenter som Kodak og Nikon. Kodak skal prøvemarkedsføre sin DC-210-modell med skriver i Japan senere denne måned.

Felles for begge variantene i det digitale fotomarked, er at integrasjonen mellom kamera og PC blir stadig mer sømløs.

- Det er flere trender som beskriver dette marked, forteller Tusse

  • Skrivere som lar brukere skrive ut i fotokvalitet fra høykvalitetskamera, vil koste under 500 dollar.
  • Rimelige digitale kamera har nådd oppløsning i mega-klassen - en til halvannen millioner bildepunkter er ikke uvanlig. Kodak er først til markedet med et kamera til under 1.000 dollar, og Tusse mente at prisene vil falle til rundt 500 dollar innen midten av 1998.
  • Innen billedkvalitet er det gjort enorme sprang i forhold til modellene fra i fjor. Kamera med dårligere oppløsning enn 640 x 480 punkter selger ikke lenger, forteller Tusse.
  • En undersøkelse viser at konsumenter er ikke villig til å betale mer enn 20 prosent ekstra i forhold til billigkamera for digital kamera av høy kvalitet

Tusse avslutter med en liten spådom:

- Det skulle ikke forundre meg om vi ser flash-minne til digitale kamera ved siden av tradisjonell film i butikkene før jul - og i hvert fall i løpet av 1998.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.