JUSS OG SAMFUNN

Digitalisering er livsviktig for NRK

Dersom de som driver kulturpolitikken ikke bruker tid på teknologi, vil de måtte abdisere, sa Einar Førde under et seminar torsdag der hans egne eiere i Kulturdepartementet var til stede.

30. mars 2001 - 10:25
Einar FørdeNorsk Rikskringkasting

Framfab

Roger IngebrigtsenKulturdepartementet

- Det var jo pent sagt, men det er ikke sant. Vi er kanskje best på samisk kringkasting, og der skal vi fortsette å være, sa Førde til forsamlingen før han mot slutten av seminaret deklarerte at "alliansen mellom Kåre Valebrokk og meg er den viktigste allianse i Kultur-Norge i dag. Period."
Han sa at han ønsker en eier som skjønner at i dette landet er det viktigste å bygge opp kulturinstitiusjonene, og Førde benyttet selvfølgelig sjansen til å fyre ytterligere løs mot Ingebrigtsen og sin egen eier, Ellen Horn.

Kravet om at politikerne må engasjere seg, ikke fraskrive seg ansvaret, kom etter at statssekretæren mente det var departementets oppgave å se på innhold framfor teknologi.

- Dagens tekst er at digitalisering er livsviktig for NRK og allmennkringkasting, sa han og mente samtidig at NRK må fungere som en motvekt i den superhurtige digitaliseringsprosessen vi i dag er midt oppe i.

- Får markedet bestemme vil vi få et samfunn der et fåtall av verdens befolkning har tilgang til den digitale verden. I Norge kan NRK være en motvekt, et kollektivt gode som når ut til alle, sa Førde.

Han hevder at digitalisering er en drivkraft mot nye klasseskiller, og at vi skal passe oss for å lage et samfunn der ikke alle får ta del i de fantastiske mulighetene som åpner seg.

- Allmennkringkasting er et kollektivt gode som kommer frem til alle for samme pris. Det må det fortsette å være, sier Førde som imidlertid advarer at det kan bli vanskelig å opprettholde 100 prosent dekning uten at det blir dyrt.

- Klarer vi ikke 100 prosent, blir vi ikke en del av European Broadcasting Union lenger. Må vi dobbeltdistribuere og utfylle med analoge signaler, vil det bli også bli veldig dyrt, mener mannen som har fått utfordret noen av sine klippefaste standpunkter med den nye medieverden.

- Jeg er i den fornedrende posisjon at jeg har skiftet mening. Det er et nederlag for en mann i min alder. Jeg har hele tiden gått rundt og sagt at "Content is King". Not so!

Kringkastingssjefen er dermed mer pessimistisk på egne og innholdsleverandørenes vegne enn konkurrenten Kåre Valebrokk, som i sitt foredrag hevdet at Content is King - foreløpig.



Førde er blant annet redd for bruddet i den digitale kjeden mellom seere og kringkastere: aktører som sitter med styringen av set-up bokser, satelittkort og Elektroniske Programguider (EPG) vil ha mye å si for hvilket innhold som kommer fram til mottakerne.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.