I artikkelen "Turoperatør fikk omsetningsfeber" kom det frem at selskapet Reisefeber hadde fått en omsetning i første kvartal 2001 som var 30 prosent lavere enn det som var budsjettert, og at selskapet oppdaget dette først etter noen måneder på grunn av spesielle regnskapsmessige rutiner.
digitoday ønsker å presisere at Reisefebers regnskapsrutiner ikke kan karakteriseres som feilaktige, men er de samme som gjelder for de fleste turoperatører.
Ifølge daglig leder i Reisefeber, Kristin Sætevik, er det slik i reiselivet at det er relativt lang tid mellom bestilling av reisen og betaling av reisen. For Reisefebers del innebærer det at det i enkelte tilfeller tar over to måneder fra selskapet får inn en bestilling til man vet om kunden faktisk velger å foreta reisen. I denne aktuelle saken førte det til at Reisefeber ikke fikk oversikt over om man nådde budsjett før det hadde gått relativt lang tid etter første kvartal.
- Jeg må nok innrømme at hvis vi hadde hatt noe bedre backoffice-rutiner så hadde vi sett dette litt tidligere, men ikke så mye tidligere at det hadde gjort noe forskjell for oss på noen måte, sier Sætevik.
Hun ønsker samtidig å understreke at bemanningskuttene som er gjennomført i Reisefeber i Norge, Sverige og Danmark ikke kom som en følge
av at det har vært "feil regnskapsføring".
Ifølge Sætevik er det gjennomført to oppsigelser ved kontoret i Norge. digitoday.no skrev at tre stillinger hadde forsvunnet, hvorav to som følge av oppsigelser mens den tredje som følge av naturlig avgang. Reisefeber ønsker å presisere at den tredje ansatte sluttet i selskapet i januar, og ikke har noe med prosessen å gjøre.
digitoday.no beklager eventuelle misforståelser.