De som må ha siste skrik på teknologifronten scorer høyt på ledelse, mener amerikanske forskere.

Dingsekåte forbrukere er gode ledere

Ledelse og teknologishopping hører sammen, mener amerikanske forskere.

Er du av typen som må ha det siste innen elektroniske dingser? Får du abstinens hvis du ikke er i besittelse av den aller nyeste modellen?

Da kan du sannsynligvis også beskrives som selvsikker og en ledertype. Muligens er du også arrogant, konkluderer amerikanske forskere, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

En nettbasert studie har evaluert egenskapene til 25 000 voksne amerikanere, og finner at teknologiglade forbrukere scorer høyt på ledelse, endringsvilje og selvsikkerhet. Den samme gruppen scorer lavt på beskjedenhet.

Tidligere har mange forskningsresultater utpekt voksne menn som den demografiske gruppen som tidligst tar i bruk ny teknologi.

Forskningsleder Sarah Welch i Mindset Media, annonseselskapet som sammen med Nielsen Online har gjennomført undersøkelsen, forteller at flere faktorer er vesentlige.

– Denne undersøkelsen forteller oss at det er mer enn bare alder, kjønn og inntekt som er viktige faktorer ved forbruk av teknologi, sier forskeren til Reuters.

Det er 68 prosent større sannsynlighet for at de med høy score for ledelse har kjøpt tre eller flere datamaskiner de siste to årene, ifølge undersøkelsen.

De med mest selvsikkerhet har 62 prosent større sannsynlighet for å bytte mobiltelefon når en ny modell kommer på markedet.

– Moderne ledere har gjerne blikket rettet framover og er interessert i det neste som kommer, sier forskningslederen til Reuters.

Resultatene kan få betydning for hvordan teknologiselskapene forsøker å tilegne seg nye kunder og hvordan produktene utformes, mener Welch.

Undersøkelsen avdekker også at ivrige teknologiforbrukere ofte er lite beskjedne, og at andre kan oppfatte dem som overlegne og arrogante.

    Les også:

Til toppen