JUSS OG SAMFUNN

DinSide må femdoble salget

Forbrukertjenesten DinSide, som er heleiet av Scandinavia Online har gått med solide underskudd etter at SOL overtok denne i fjor sommer. Bare i det siste halvåret hadde tjenesten et underskudd på 27 millioner svenske kroner. Nå skal det bli andre boller.

Helge Lunde
23. feb. 2001 - 16:31
DinSide AS

Scandinavia Online AS(SCO)

Det betyr at DinSide har gått på et samlet tap på 27,4 millioner kroner siden SOL tok over den forbrukerorienterte nettavisen.


Jon Erland Madsendigitoday.no


- Det er ikke noe mål for DinSide å tape penger, og i løpet av året skal vi "åkke som" tjene penger, sier Madsen.

DinSide lever utelukkende av annonser, og har så langt ingen planer om å etablere andre inntektskilder. Skal DinSide nå målet om balanse i driften må de derfor femdoble sine inntekter om dagens kosntadsstruktur videreføres. Det naturlige motstående alternativet er å kutte kostnader tilsvarende.

- Hvordan har salget så langt i år sett ut for DinSide?

- Vi registrerer at det klages over markedets størrelse og vi antar derfor at det ikke vokser spesielt. Uten at jeg kan si noe mer, er det klart at hvis markedet vokser så sakte som det sies, så øker vi vår markedsandel, sier Madsen til digitoday.no.

Birger Steen konsernsjef i Scandinavia Online sier til digitoday.no at man løpende ser på kostnadsstrukturen i alle ledd av konsernet.


På spørsmål om det vil være aktuelt å skyte inn mer penger i DinSide for å videreføre driften for nettjenesten, svarer Birger Steen:

- Vi eier hele DinSide, og det vil ikke være aktuelt å slå selskapet konkurs. Sånn sett støtter vi allerede dagens drift i og med at de alt går med underskudd.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra