Direkte Bordbestilling snublet foran målstreken

Line Uppard, nyansatt sjef i teknologiselskapet Direkte Bordbestilling, har mange råd til IT-gründere. Selv arbeider hun med å redde sin arbeidsgiver fra total nedleggelse.

Som mange nye teknologibaserte selskaper har Direkte Bordbestilling snublet like foran målstreken. Etter å ha brukt 50 millioner kroner, nekter eierne nå å skyte inn mer penger og har sagt opp hele staben, skriver Finansavisen i dag.

Direkte Bordbestillings forretningsidé var å lage et felles bookingsystem for restaurantene i Norge. Selskapet bruker telefoner med en liten tekstskjerm og et tastatur for å gi sine restauranter tilgang til en felles database.

Telefonen, som vanligvis brukes av blinde, gir spisestedene muligheten til å bla i bordbestillingene som de enten legger inn selv eller som legges inn av Direkte Bordbestilling etter at sultne kunder har ringt deres fellesnummer. Dessuten har selskapet laget en Internett-side som lar deg bestille direkte selv (se tidligere sak i høyre marg).

Direkte Bordbestilling står nå i en situasjon som er ganske typisk for mange oppstartsselskaper. Tekniske problemer og rot har ført til forsinkelser. I stedet for noen millioner kroner, har det gått med i overkant av 30 millioner kroner og bestillingssystemet er først helt ferdig i disse dager. Nå vurderer selskapet å anlegge rettssak mot en av sine leverandører, det svenske konsulentselskapet Origin AB.

- De ansatte er sagt opp og situasjonen ser mørk ut. Vi jobber med tre forskjellige løsninger, enten refinansiering, utleie av løsningen og bli et rent utviklingsselskap, eller å selge løsningen og alle rettigheter, forteller Line Uppard, som ble ansatt som administrerende direktør i januar for å rydde opp. Uppard har tidligere jobbet i Officeline, Norges-gruppen og Geelmuyden-Kiese.

Uppard vil ikke fordele noen skyld, men mener hun i løpet av noen korte måneder har fått "et kræsjkurs i hvordan man ikke skal starte et IT-selskap".

Dette er hennes råd til grundere som planlegger å starte eget selskap:

- Skal du bygge eller basere deg på en ny IT-løsning, må du besitte mye av kompetansen selv. Bare med interne IT-krefter kan du selv definere systemet og overvåke eksterne konsulenter og utviklere. Hold deg til en eller to partnere, ikke fire som vi gjorde.

- Ikke la deg blende av teknologien - sørg for realistiske markedsundersøkelser og bruk sunn fornuft.

- Forsøk å skaffe deg patenter - ellers kan andre kopiere din idé. Uten patenter er dessuten selskapet mindre verdt dersom du må selge - slik vi kanskje må nå.

- Ikke la konsulentselskapene velge utviklingsverktøy eller ta andre viktige teknologivalg alene. Vår løsning er i dag basert på den mindre kjente databasen Velosis, mens vi burde ha brukt Oracle eller Microsoft SQL Server. Et uvanlig valg binder deg til utvikleren og begrenser mulighetene for fremtidige utvidelser.

- Det holder ikke med en god idé, du bør ha planer for flere skritt fremover.

- Sørg for å få inn dagsbøter i utviklingskontrakter. Bøtene må være så store at de dekker de faktiske tapene. Vi mener vi har lidd tap på 28 millioner kroner, noe som dagsbøtene ikke er i nærheten av å dekke, forteller Uppard.

Til toppen