Juss og samfunn

Disney gir opp Internett-satsing

Stadig flere av gigantene må snurpe inn på sine Internett-satsinger. Disney trodde deres verdenskjente navn skulle gi dem en billett på Internett-toget, men tok feil.

30. jan. 2001 - 09:34

Alle de store medieselskapene satset friskt på Internett og skulle tjene penger på å dele ut innhold gratis. Pengene skulle komme fra bannerannonser, men nå tar stadig flere konsekvensen av at dette ikke ser ut til å være mulig - hvertfall ikke for store, generelle medier.

Tidligere i januar offentliggjorde både Murdoch-eide Fox Interactive, NBC, The New York Times Company og CNN Interactive dype kutt i sin sasting. Nå er turen kommet til Disney.


For å kutte kostnader legger Disney rett og slett ned hele Internett-portalen Go.com. Ut ryker 400 ansatte og selskapet avskriver en investering på 3,4 milliarder kroner. Selskapet skal dog videreføre sports-siden ESPN.com og sin egen Disney.com.


Go.com ble startet i 1999 og laget samtidig en såkalt tracking-aksje, noe som ofte gjøres for å prise hurtigvoksende deler av et selskap uten å skille de fra moderselskapet. Men kursgrafen til Disneys tracking-aksje har pekt bratt nedover siden november 1999 da den startet på 35 dollar. Nå står aksjen i rundt fem dollar og Disney kjøper inn aksjene igjen.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra