Juss og samfunn

Disney kutter i CD-ROM-et

Disney Interactive kutter 90 av 425 faste ansatte på grunn av dårlige tider for CD-ROM-produkter.

Herman Berg
21. apr. 1997 - 12:00

I tillegg til en sterk reduksjon i antall faste ansatte, er frilansere og uavhengige produsenter løst fra kontraktene sine, ifølge CNN Interactive. En talskvinne for Disney Interactive innrømmet at hovedgrunnen til nedskjæringene er begrenset hylleplass i butikkene og konsolidering innen industrien generelt.

Disney har vært blant bulldoserne når det gjelder detaljsalg på CD-ROM, ikke minst på grunn av en sterk merkevare på produktene som hovedsakelig er rettet mot barn. Det er kommet CD-produkter i kjølvannet av filmer som Løvenes Konge, Aladdin og Toy Story.

Nedskjæringene kommer i en tid hvor andre, store underholdningsselskaper også har kuttet ned på CD-ROM-avdelingene. Ifølge Disney skal det nå satses mer på samarbeid med eksterne partnere på området "edutainment". Blant annet kan det være produkter tilpasset konsollspill som Sony Playstation.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.