JUSS OG SAMFUNN

Disney utfordrer MSNBC og CNN Interactive

Disney-eide ABCNews lanserer torsdag 15. mai sin nye 24 timers nyhetstjeneste på Internett. Sammen med America Online og Netscape går kringkastingsgiganten i strupen på konkurrentene NBC, Microsoft og CNN.

Herman Berg
15. mai 1997 - 14:00

ABC, kringkastingsselskapet som er eid av the Walt Disney Company, har i lengre tid inngått allianser i sin satsing på Internett. De har skrevet avtaler både med America Online og Netscape Communications Corporation. Samtidig har Disney investert 100 millioner amerikanske dollar i Starwave Corporation. Planen har vært at Starwave og ABC i fellesskap skal bygge opp den nye tjenesten ABCNEWS.com.

Starwave eies av datamilliardæren Paul G. Allen og driver populære nettsteder som NBA.com, ESPNET og Mr. Showbiz. Med ABCNEWS.com utfordrer Disney både MSNBC og CNN Interactive. Begge de to konkurrerende tjenestene startet i fjor, og Time Warners CNN er blant de ti mest besøkte tjenestene totalt på nettet.

Amerikanske analytikere mener likevel ikke at ABC er for sent ute på nettet.

- Det er ingenting som heter for sent ute så lenge du snakker om en sterk merkevare, sier administrerende direktør Gary Arlen i Arlen Communications til Nando.net.

ABC har før lanseringen inngått avtaler med ni annonsører, blant dem AT&T, MasterCard og Volvo.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.