Disse dataene samler Google-bilene inn

Selskapet legger fakta på bordet.

Tyske personvernmyndigheter framstod i forrige uke som forferdet over at Googles Street View-biler ikke bare fotograferer rundt om i gatene og gjør laserbaserte oppmålinger av bygninger, men i tillegg også registrerer data om aksesspunkter til trådløse nettverk. Dette til tross for at dette har vært kjent for mange andre i flere år.

Anklagene om at Google ikke har fortalt dette til de tyske myndighetene i forbindelse med selskapets tillatelse til å kjøre rundt i Tyskland, har fått Google til å komme med en klargjøring om hva selskapets biler faktisk samler inn av data.

I et blogginnlegg skriver Peter Fleischer, Global Privacy Counsel i Google, at bilene samler inn nettopp fotografier, WLAN-informasjon og 3D-geometridata. Det sistnevnte gjøres ved hjelp av lavenergilasere. Fleischer skriver også at også flere andre selskaper gjør nøyaktig det samme, blant annet for Microsoft Bing.

Det Google samler inn av data fra de trådløse nettene, er SSID-en, altså navnet på nettverket, og MAC-adressen, som er det unike nummeret som nettverksutstyr er utstyrt med. I utgangspunktet kan ikke dataene brukes til å identifisere personer, selv om det ifølge Fleischer er enkelte aksesspunkteiere som endrer SSID-en til noe personlig. Men dette er knapt noen ubevisst handling.

Som en forklaring på hvorfor ikke Google har fortalt om innsamlingen av WLAN-informasjon til de tyske personvernmyndighetene, skriver Fleischer at innsamlingen ikke egentlig har noe med Street View å gjøre. Den brukes i stedet for å forbedre selskapets posisjonsbaserte tjenester, samt av tjenester som leveres via Google Geo Location API.

Dessuten trodde ikke Google det var nødvendig å varsle om dette siden denne informasjonen er tilgjengelig for alle enheter med WLAN-støtte og at andre selskaper allerede samler den inn. Fleischer innrømmer likevel at det i etterpåklokskapens lys hadde bedre med større åpenhet om dette.

    Les også:

Til toppen