- Disse IT-selskapene vil blø i finanskrisen

Kundene velger bort «nice to have», men ikke gode konsulenter, mener Rolf Frydenberg i Manag-E.

Rolf Frydenberg har mer IT-erfaring enn del fleste med over 30 år i bransjen. Med en sivilingeniør-tittel fra det som dengang het NTH (nå NTNU) har han jobbet hos de store IT-gigantene som HP og Merkantildata med prosjekter, lisenser, support og rådgivning.

Han har også prøvd seg som gründer med oppstart av eget IT-selskap i tillegg til erfaring som selvstendig konsulent. Det siste var svært lukerativt ettersom man slipper utgifter til kontor og sosiale utgifter og leies ut til IT-selskapene ved behov.

I dag er Frydenberg konsernsjef for Manag-E som tilbyr effektivisering og automatisering av IT-tjenester. De lever av å selge konsulenttjenester, en del av bransjen som mange har spådd en nedtur for fordi konsulentene ofte er de første som ryker i dårlige tider.

Selv frykter han ikke IT-krisen, men tror selskaper som Ementor, Komplett, Symantec, Norman, Microsoft, Dell, Mamut og Visma må belage seg på å slite med å opprettholde trykket i tiden framover. I tiillegg vil vikarbyråer som har tjent godt på å leie ut IT-folk som Elan IT og Xtra personell merke en nedgang i etterspørselen.

- IT-selskaper med fokus på volum, videresalg og lisenser vil bli utsatt. I nedgangsperioder vil kunder velge bort det som er «nice to have». En ny versjon av Mamut med kanskje en liten ny funksjon kan være kult, men ikke nødvendig, sier Frydenberg til digi.no.

Han tror også at PC-leverandørene vil merke finanskrisen ekstra hardt ettersom marginene allerede er sterkt presset.

- I et fallende marked vil leverandørene selge mer og presse enda mer på volum. Dette vil igjen påvirke marginen og gi minimial utbytte. En stor del av PC-ene som omsettes i dag selges allerede med en negativ margin, forteller Frydenberg.

Bedrifter som leverer «standard» produkter i store volumer er de som vil oppleve presset først og størst. Det enkleste er å utsette beslutningen hvis overhodet mulig. For eksempel vil man gjøre det med hensyn på å fornye PC-parken. Hvis bedriften tidligere byttet bærbare hvert andre år går man i stedet for hvert tredje eller fjerde. Det vil skape enda større konkurranse. Tilsvarende vil forbrukere i usikre tider utsette innkjøp.

Mange selskaper vil likevel kunne holde seg flytende ved sine support-tjenester, tror Frydenberg.

- Kunder kan velge bort nye versjoner, men trenger fortsatt hjelp til brukerstøtte og veiledning, sier han.

Han spår EMC (VMware), HP Software, Veeam, SAS Institute og deres partnere og forhandlere er bedrifter som kan gjøre det bra.

Vinnerne er selskaper som kan vise til ROI (return on investment) i form av innsparinger og produktivitetsforbedringer. Dette er noe som sjelden kommer ut av rene maskinvare anskaffelser, men er mer programvare-drevet.

Virtualisering er ett eksempel (også på Gartners topp-10 liste for 2009), løsninger for automatisering av manuelle oppgaver eller som effektiviserer bedriftene er andre.

Bedrifter som selger både produkter og tjenester med fokus på bredde som kan gi merverdi til kunden, som vil klare seg godt under krisen, spår han.

    Les også:

Til toppen