Disse vurderer å kjøpe Tiscali Norge

Bredbåndsselskapet Tiscali selger virksomheten i Norge. Her er listen over mulige kjøpere.

Fredag kunne digi.no fortelle at det europeiske bredbåndsselskapet Tiscali har bestemt seg for å selge virksomheten i Norge innen utgangen av året.

Tiscali har rundt 50 000 kunder i Norge, hvorav 19 000 av disse er ADSL-kunder. Resten er internettkunder via ISDN. Tiscali har ifølge selskapet også et par tusen bedriftskunder.

Her er listen over mulige kjøpere:

Telenor:

Telenor er uten tvil det selskapet med størst finansielle muskler til å kjøpe Tiscali Norge. Telenor har i dag en markedsandel på 57 prosent i det norske bredbåndsmarkedet. Et ankepunkt er om konkurransemyndighetene vil godta at Telenor, som dominerende aktør i markedet, kan kjøpe seg større i Norge.

NextGenTel:

NextGenTel er nest største aktør i bredbåndsmarkedet med en markedsandel på i overkant av 20 prosent.

– Vi er kjent med at Tiscali er interessert i å selge. Som aktør følger vi med på hva som skjer, men vi har ikke noen ytterligere kommentarer omkring det. Vi har midler til å kjøpe andre aktører, uten at vi har konkrete planer om det, sier informasjonsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel til digi.no.

Selskapet har en vesentlig bedre kapitalsituasjon i dag enn tidligere. Ved utgangen av første kvartal hadde selskapet tilgang til en fri kontantbeholdning på 73,3 millioner kroner, og har i tillegg tilgang til en kredittramme på 20 millioner kroner. Egenkapitalandelen var ved utgangen av første kvartal på 36,5 prosent mot 24,0 prosent ved utgangen av første kvartal 2003. (Se artikkel nedenfor).

    Les også:

Catch Communications:

Catch kan også være en aktuell kjøper av Tiscali. Selskapet har varslet at det vil gjennomføre oppkjøp for å bli større.

– Det er vanskelig å kommentere. Men det er spennende å se at konsolideringen har begynt. Vi har tidligere signalisert at vi er interessert i å vokse gjennom oppkjøp. Vi har en solid kapitalsituasjon, sier Catch-sjef Kjell Ivar Hansen til digi.no.

Catch har skaffet seg en solid kapitalsituasjon. Catch har vært en kjempesuksess, og fikk i fjor et overskudd før skatt på 30 millioner kroner av en omsetning på 264 millioner kroner. Selskapet skal noteres på børs i slutten av mars.

Selskapet har 9000 bedriftskunder i SDSL-markedet. Det gir ifølge selskapet selv en markedsandel på 30 prosent i SDSL-markedet. SDSL-tjenester egner seg særlig for bedrifter da slike tjenester gir lik fart ut og inn.

Chess:

Mobilselskapet Chess og Idar Vollvik har signalisert at selskapet ønsker å komme inn i bredbåndsmarkedet. Chess er målt i omsetning større enn for eksempel Catch. Selskapet omsatte for 280 millioner kroner i fjor, og leverte et resultat før skatt på 28 millioner kroner. Selskapet har per første kvartal en kundemasse på rundt 140 000 kunder. Det betyr at selskapet kan tilby eksisterende kunder både telefoni- og bredbåndstjenester ved et oppkjøp av en bredbåndsaktør.

Tele2:

Svenske Tele2 kan også være en aktuell kandidat til å kjøpe Tiscali. Selskapet har bitt seg fast som en av de største utfordrerne til Telenor og NetCom innen telefoni. Selskapet ønsker også å bli en aktør innen bredbånd. Selskapet har store inntekter over hele Europa, og har muskler til å kjøpe opp et selskap som Tiscali Norge.

Til toppen