Alle kundene til Norges største bank, har siden klokken 10 i dag morges ikke fått logget seg på nettet. Dette er nok et sammenbrudd i systemene som skal erstatte bankfilialene.
- Vi vet foreløpig ikke hva feilen skyldes. Men intet tyder foreløpig på at det er noe alvorlig, sier informasjonskonsulent Tore Dyrdahl i DnB og hinter overfor digi.no at banken har bedre grep på sine datasystemer enn bankene som driftes av EDB Fellesdata.
I løpet av høsten oppsto det tre alvorlige feil for alle bankene som blir driftet av EDBs datasentral på Skøyen, tidligere kalt Fellesdata. Den ene feilen gjorde at halvparten av Norges bankkunder mistet kontakt med banken sin i åtte dager.
Les også:
EDB lover slutt på nettbank-stopp
Nye problemer hos Fellesdata
Norske banker lut lei datakaos
Fellesdata helt nede i seks timer
Holder årsaken til bank-havari hemmelig
Men det er EDB Business Partner som drifter DnBs nettbank. EDB Business Partner-selskapet EDB Teamco overtok i mai all IT-driften og datasentralen som banken hadde på Sansli i Bergen. Det er her nettbank-serverne til DnB står.
- Vi har innført nye datasystemer og gjennomført vedlikehold i helgen. Det er derfor mulig at vi må rulle tilbake til eldre datasett og applikasjoner, sier Dyrdahl til digi.no. Må vi omstarte, vil det gå utover dagen før vi kommer på luften igjen, estimerer han.
Nye problemer hos Fellesdata
Norske banker lut lei datakaos
Fellesdata helt nede i seks timer
Holder årsaken til bank-havari hemmelig
NB!
ARTIKKEL OPPDATERT KL. 14:15: DnBs nettbank fungerer igjen