DnB NOR tilbyr SMS-varsel mot kortsvindel

Bankene er ansvarlige, men vil tjene penger på å varsle kundene om svindelforsøk via SMS.

Bankene er ansvarlige for eventuell kortsvindel, men det kan ta litt tid før man legger merke til at penger urettmessig har gått ut fra kontoen. Dette vil DnB Nor nå gjøre noe med og lanserer en varslingstjeneste over SMS og epost.

- Kortbrukere er godt beskyttet mot tap som følge av svindel. Følger de reglene som er gitt av kortselskapet, vil de ikke lide økonomisk tap, fordi kortselskapet i så fall vil dekke det som eventuelt er misbrukt. Men det å bli utsatt for svindel vil likevel være ubehagelig for den som opplever det, sier Frank Nordtømme i DnB NOR i en pressemelding.

Med DnB NORs nye tjeneste Cresto kan du velge å bli varslet via SMS eller e-post når du bruker kredittkortet ditt eller hvis uvedkommende gjør det. Å bli varslet hver gang det er en transaksjon på kontoen kan være litt i meste laget, men for mange kan det være aktuelt å få en varsling ved beløp over en viss grense.

- Kundene våre har forskjellige behov. Derfor vil vi la hver og en få bestemme hva de vil bli varslet om, opplyser ansvarlig for Cresco, Frank Nordtømme i DnB NOR.

Kundene kan også velge å få varsling om saldo, om at kredittgrensen nærmer seg eller om at det snart er forfallsdato.

Varslingstjenestene er gratis de tre første månedene, slik at kundene får prøve løsningen. Deretter vil prisen være 1 krone per mottatt melding.

- Varslingstjenesten er noe vi anbefaler sterkt, både fordi det gir bedre kontroll med egen kortbruk og fordi det kan bidra til at eventuelle forsøk på svindel avsløres raskere, sier Nordtømme.

Selv om Norge i dag har en av de laveste svindelratene i verden på kredittkort, mener Nordtømme at utviklingen i utlandet fører til at det kan bli flere svindeltilfeller knyttet til kredittkort også i Norge.

Til toppen