Norges største bank er utsatt for et tjenestenektangrep. Bildet viser bankens hovedkvarter på Aker brygge i Oslo.

DNB under angrep

Distribuert tjenestenekt («DDoS») skaper fortsatt problemer for kundene.

Nettbanken til DNB hadde problemer i formiddag. Tjenesten ble gjenopprettet ved ti-tiden.

Problemet, som oppsto etter at en maskinvarefeil hos Evry hadde slått ut nettbanker og minibanker over hele Norge, ble opprinnelig beskrevet som knyttet til en brannmur.

    Les også:

Thomas Midteide i DNB skriver i en e-post til digi.no at feilen skyldes et distribuert tjenestenektangrep (DDoS – distributed denial of service), noe Midteide ikke var orientert om da vi snakket med ham tidligere i dag.

– Nå har våre IT-folk og Evry sine eksperter sittet sammen og funnet årsaken til at dnb.no var nede i formiddag. Dette skyldes et såkalt tjenestenektangrep som du selv var inne på da vi snakket sammen. Norsk Tipping er nettopp utsatt for det samme, skriver Midteide.

Han skriver at dnb.no nå er tilgjengelig for norske kunder.

– Kunder i utlandet kan fortsatt oppleve problemer med å få logget seg på. Vi er veldig lei oss for at mange kunder av oss ikke fikk gjort det de skulle i formiddag, særlig etter de store problemene norske banker hadde i går, skriver Midteide.

De siste ukene har det vært flere omfattende, distribuerte tjenestenektangrep mot norske tjenester, blant annet mot digi.no.

    Les også:

Til toppen