Doblet Firefox-bruk i bedriftene på ett år

Stadig flere store bedrifter tar i bruk Firefox. Men sentrale mangler gjør at mange nøler.

Bedrifter er gjerne mer restriktive med å ta i bruk alternativ programvare enn det teknologiorienterte privatbrukere er. Analyseselskapet Forrester Research har undersøkt om denne trenden er i ferd med å endre seg ved valg av blant annet nettlesere. Tidligere har Internet Explorer vært omtrent enerådende i mange bedrifter.

Bakgrunnen for undersøkelsen er intervjuer med 50.000 medarbeidere i 2300 store og svært store bedrifter etter amerikansk målestokk. Rapporten Forrester har skrevet, er primært rettet mot utviklere som tilbyr programvare og tjenester til bedriftsmarkedet.

    Les også:

Når det gjelder webapplikasjoner mener Forrester at man ideelt skal følge en nettleser-agnostisk strategi, men at W3C-puritanisme ikke alltid er mulig eller praktisk i den virkelige verden. Derfor bør bedriftene sikte mot de største brukergruppene.

I løpet av 2007 har situasjonen endret seg betydelig. Men Internet Explorer ble brukt av 88,7 prosent av de spurte bedriftsbrukerne i januar i fjor, er andelen redusert med ti prosentpoeng i løpet av året. Andelen IE-brukere som har tatt i bruk Internet Explorer 7 er blitt tredoblet i løpet av 2007 og var i desember 29,8 prosent. Resten bruker IE 6.

Nettleserbruken i store bedrifter i 2007. Kilde: Forrester Research.

Nedgangen i den totale bruken av Internet Explorer skyldes primært økende bruk av Firefox, hvor andelen steg fra 9,8 prosent i januar til 18 prosent i desember. Prosentmessig har Apples Safari enda større vekst og opplever i perioden firedobling av markedsandelen. Likevel er det ikke mer enn 2,4 prosent av bedriftsbrukerne som benytter Safari.

De øvrige nettleserne, inkludert norske Opera, har markedsandeler på en halv prosent eller mindre. Bortsett fra en klar nedgang i bruken av Netscape, er endringene i markedsandelen til disse nettleserne ubetydelige.

Forrester skriver at selv om bruken av Firefox har vokst jevnt i lang tid, bortsett fra i kvartalet etter lanseringen av Internet Explorer 7, er det ennå ikke vanlig med storstilt utrulling av nettleseren på tvers av hele selskaper. Forrester mener at Mozilla i større grad må vie bedrifter oppmerksomhet ved å tilby løsninger som bedriftene er mer opptatt av enn det forbrukerne er.

Det som først og fremst mangler, er en offisiell MSI-pakke for sentralisert utrulling i Windows-nettverk, i tillegg til muligheten for betalte supporttjenester. Men Forrester mener at Firefox ikke lenger kan beskyldes for å være umoden. Analyseselskapet oppgir dessuten at mange bedriftsløsninger, som tidligere bare var tilpasset Internet Explorer, nå også har fått støtte for Firefox, og at slik støtte anses som obligatorisk for applikasjoner i dag.

Forrester bemerker også den begrensede viljen til å oppgradere til nyeste versjon av Internet Explorer, og legger til at andelen Firefox-brukere som fortsatt benytter forrige utgave av Firefox - versjon 1.5 - er på under 5 prosent.

For å gjøre webapplikasjoner mindre avhengige av nettleser-modell og -versjon, mener Forrester at bruk av teknologier som Flash og Java kan være god løsninger. Dette skyldes at nesten alle bedriftsbrukere har installert denne programvaren på sine PC-er. I undersøkelsen viser det seg at bare to prosent av de spurte mangler eller har foreldet støtte (eldre enn versjon 8) for Flash på PC-en. Hele 94 prosent har støtte for Flash v9.

Andelen som har Java-støtte installert er nå på 99,9 prosent. Bruken av Java i webapplikasjoner ventes å kunne øke igjen etter at Sun i løpet av sommeren slipper Java SE 6 Update N, som skal tilby betydelige ytelsesforbedringer på brukersiden.

Mer om selve rapporten finnes på denne siden. digi.no kommer tilbake med en artikkel om operativsystem-delen av rapporten i en senere artikkel.

Til toppen