Kroll er et internasjonalt anerkjent konsulentselskap som har spesialisert seg på analyser av risikoforhold i næringslivet - og på hvordan risiko kan reduseres. Selskapet har hovedkontor i New York, og en rekke kontorer verden over.
Flere medier, blant dem Financial Times og ZDnet, har truffet sjefen for Krolls kontor i New York, Ernie Brod, i London, og gjengir hans redegjørelse for undersøkelsen om ledere i dotcom-selskaper.
Kroll gjennomførte undersøkelsen etter flere tips om at det var langt flere kjeltringer i Internett-bransjen enn i næringslivet ellers. Undersøkelsen består av "due diligence" sjekk av bakgrunnen til 70 tilfeldig valgte ledere i dotcom-selskaper i USA, Europa og Asia. I 27 tilfeller fant Kroll problemer knyttet til dokumenterte brudd på regnskapsregler, forskringssvindel, uoppgitte konkurser, svindel utført i andre land og til og med forbindelser til organisert kriminalitet.
.png)

Krolls generelle erfaring er at ti prosent av ledere har problemer av denne typen. Hyppigheten i dotcom-selskapene er altså fire ganger så høy.
De fleste av de 27 tilfellene dreide seg ikke om uerfaren ungdom, som dotcom-selskaper gjerne assosieres med. Ifølge Brod er disse for unge til å ha noen form for bakgrunn overhode. Det er de eldre og mer erfarne lederne, de ungdommen trekker inn for å gi selskapene større tyngde, som har den tvilsomme fortiden.
Brod peker på at når alt skal gå i Internett-hastighet, har man ikke tid til å sjekke folk grundig nok. Dotcom-selskapenes tilbøyelighet til å fravike rutiner som regelmessige styremøter og ikke utnevne kyndige økonomiansvarlige, virker også tiltrekkende på kjeltringer.
Brod understreket dette med en historie fra virkeligheten. Et dotcom-selskap i USA mottok et uoppfordret investeringstilbud. Selskapet gjorde det uventede å henvende seg til Kroll for en bakgrunnssjekk. De to som hadde kommet med investeringstilbudet ble så myrdet. Politietterforskningen avdekket at de var kjente svindlere med kontakter til organisert kriminalitet.