Det amerikanske analyseselskapet Webmergers.com har i en studie kommet frem til at massedøden vil fortsette i tiden som kommer.
Siden januar i år har hele 130 såkalte dotcom selskaper avgått med døden, viser en rapport fra Webmergers.com. Selskapet offentliggjorde i dag sin analyse av dette markedet, og stilte spørsmålet om hvorfor ikke selskapene slår seg sammen og fusjonerer i større grad enn ventet. Det skriver den amerikanske nettavisen Internet.com.
Webmergers.com spurte flere av ekspertene innenfor fusjoner og oppkjøp hvorfor det ikke har vært en bredere konsolidering i bransjen, særlig innenfor "business to consumer" segmentet.
Ekspertene har flere svar. Blant annet mener de at flere av Internett-selskapene ikke har en sikkelig forretningsplan, andre har enkelt nok ikke greid å bygge opp noen verdier- selv etter lang tids drift. Dette kan være et godt team, proprietær teknologi, kundelister, intellektuell kapital og merkevare.
- En del selskaper har også lagt alle eggene i en kurv. Finansielt har selskapene belaget seg på både en og to runder med finansiering. Den dagen eierne ikke ville bidra med mer penger er allerede selskapet finansielt sett ute i hardt vær.
- Det er også en del selskaper som venter for lenge, mener analyseselskapet. Selskapene venter til alle pengene er brukt opp før de prøver å selge seg til andre. Dette skaper ikke et godt klima for oppkjøp.
- Venturekapitalister og inkubatorer har rett og slett ikke tid til å drive med oppkjøps- og fusjonsprosesser. Venturekapitalistene og inkubatorene har mer enn nok med å vedlikeholde selskapene i porteføljen som går bra.
Analyseselskapet mener også at selskapene i den nye økonomien rett og slett sitter på sidelinjen. Selv om de kan gjøre "røverkjøp" når et dotcom selskap i finansiell krise byr seg frem for salg. Webmergers.com mener at bare 9 prosent av alle fusjoner og oppkjøp i dotcom-sektoren kommer fra etablerte selskaper i andre kvartal i år.
- Det kan være at det er moro for "sement og murstein"-selskapene å se at dotcom-selskapene dør, sier en analytiker. Det melder Internet.com.
Det er i California det er flest dotcom-selskaper som stenger, med 35 prosent. I New York finner man 11 prosent av fiaskoene mens det i Europa bare er 8 prosent.
Det er flest e-commerce selskaper som har stengt sitene. 74 av selskapene som har stengt ned siden januar havnet i denne kategorien, mens 31 var innenfor innhold, 13 var tjenester og 12 innenfor infrastruktur, melder Internet.com.