Det er enkelte som ikke gir opp og Mobile Media Company (MMC) er et av dem. Selskapet var en høyt priset aktør under dotcom-årene, men har enda ikke klart å finne frem til overskuddene.
Men nå skal MMC gire opp igjen. MMC satser på at USA og ASia skal kopiere Nord-Europas vaner på kjøp av mobil innhold, for foreløpig kjøper disse kundene lite ringetoner, bilder og spill, skriver Dagens Næringsliv.
Selskapets forretningside er å tilby samlinger av innkjøpt mobil innhold sammen med systemer for å selge dette som en ferdig pakke til teleoperatører. Med plattformen til MMC kan mobiltelefoni-operatørene startet innholdssalg til sine kunder på en enkel måte.
MMC har fått avtaler med en rekke mobiloperatører både i USA og Asia, men dette har vært dyrt - MMC har tapt til sammen 240 millioner kroner gjennom årene. Fra 1999 til 2004 tapte selskapet henholdsvis 3,6 millioner, 57 millioner, 141 millioner, 90 millioner iog i 2004 36 millioner. Bare i 2002 fikk selskapet er overskudd på 1,06 millioner kroner.
Selskapets regnskaper understreker hvor hardt dotcom-fallet rammet selskapet. I 2001 var omsetningen på 110 millioner kroner, mens den i fjor var på 17,8 millioner kroner.
Les også:
- [20.07.2004] Innholdsprodusent vil på børs
- [19.05.2003] Ukjent, norsk selskap kan bli stort på mobilspill
- [25.10.2001] Mobile Media gjør første salg
Største eier i selskapet er Telenor Venture med Rune Rinnan i spissen.
For å bygge seg videre opp i USA, kanskje gjennom oppkjøp, arbeider MMC med en emisjon på opp til 670 millioner kroner. Emisjonen priser MMC til 294 millioner kroner.