Dotcom-symbol gjenoppstår

Et av de fremste motorene bak dotcom-bølgen håper nå på en ny bølge og starter opp igjen.

Bladet Red Herring var et tynt og obskurt organ for investorer i IKT og biotek frem til 1996-97, men ble så et av de fremste symbolene på dotcom-bølgen på mer enn en måte.

I tillegg til all sin omtale av investeringer, nye selskaper, ventureselskap-annonser og investeringsråd, kunne man nesten måle dotcom-hype ut fra bladets stigende sideantall og vekt. Så sent som i september 2000 veide bladet nesten en kilo (940 gram) med sine 524 sider (bildet over), noe som fikk bladet til å minne mer om en bok enn et blad.

I utforbakke raste antallet sider i samme fart som internett-aksjene og sammen med det tilhørende nettstedet ble bladet lagt ned i mars i år.

Trolig fordi det begynner å lysne i IT-bransjen, om enn forsiktig, gjenopplives nå Red Herring. Dette kan kanskje i seg selv tas som en tegn på bedring.

Foreløpig er det bare nettstedet som er åpnet igjen, men de franske investorene har fått med seg tidligere sjef for en av de andre dotcom-apostlene, bladet Business 2.0. Selskapet lover nå at papirversjonen skal gjenoppstå til neste år.

Til toppen