JUSS OG SAMFUNN

DoubleClick kaster ut 84 kunder

Jan Grønbech i DoubleClick Norge er lei av å ha små kunder som kaster lite av seg. Nå sier annonsenettverket opp avtalen med 84 nettsteder. - Jeg fikk kaffen i vrangstrupen da jeg fikk oppsigelsen, sier Martin Lexow Wirak, leder for Hardware.no.

9. mars 2001 - 04:31
Jan Grønbech.
Jan Grønbech.

Jan Grønbech i DoubleClick Norge fyrer opp motorsaga og svinger den ubarmhjertig over alle kunder som han mener bidrar for lite på inntektssiden i annonsenettverket.

Én av kundene som torsdag fikk merke Grønbechs vrede, var nettstedet Hardware.no.

Martin Lexow Wirak lar seg imidlertid ikke pelle på nesen sånn uten videre, og svarte med å sende ut en pressemelding for å fortelle omverdenen om det han oppfatter som useriøs kundebehandling fra DoubleClicks side.

I pressemeldingen slår han også fast at DoubleClick "ikke lenger har et godt nettsted om data i porteføljen sin".

Når digitoday ringer Wirak for å få en utfyllende forklaring på pressemeldingen, legger han ikke skjul på at forholdet til DoubleClick lenge har vært av det heller betente slaget.

- Det begynte vel med at jeg i midten av august sendte en mail til Grønbech der jeg spurte om selgerne hans hadde tatt sommerferie. Grunnen til spørsmålet var at DoubleClick så langt i august da hadde hatt omlag 300.000 annonsevisninger på Hardware.no sine sider, noe Hardware.no fikk 600 kroner i oppgjør for. Jeg antydet at det ikke akkurat var mye for hver visning, forteller Wirak til digitoday.no.

Og på kvinnedagen 8. mars fulgte Martin L. Wirak med nok en lettere sarkastisk e-post til DoubleClick-sjefen, der Wirak gratulerte med et "glimrende salg".

I den videre korrespondanse mellom partene går det frem at DoubleClick oppfatter verken Hardware.no eller ytterligere 83 kunder i annonsenettverket som særlig forlokkende partnere å fortsette samarbeidet med.

"Det er det faktum at dette ikke er et lønnsomt samarbeid for oss som avgjør dette. At din mail kom akkurat idag er litt tilfeldig. I dag har vi redusert vårt nettverk fra 153 til 69 siter. Dette av samme grunn som med dere. Markedet er dårligere og da er vi nødt til å fokusere på de områdene og sitene som gjør oss profitable. Forutsetningene har tross alt fornandret seg en smule siden avtalen ble inngått med dere, det tror jeg du selv merker også", skriver Jan Grønbech i en ikke grundig korrekturlest mail til Wirak.

Overfor digitoday.no sier Grønbech at "vi velger å satse på de største nettstedene", og legger til at DoubleClick nylig fikk Startsiden.no, en av Norges største Internett-sider, som ny kunde.

- Det vi har gjort er rett og slett å kutte ut alle de nettstedene som ikke har vært store nok, og som ikke generer nok sidevisninger til at det blir lønnsomt for oss, sier Grønbech.

Han legger vekt på at markedet "utvilsomt er annerledes nå enn det det var tidligere".

- Vi tok derfor en kvalitativ opprenskning, og går inn og kutter de som ikke tjener penger. Hardware.no var en av disse, sier Grønbech til digitoday.no.

Han påstår at selv om DoubleClick kvitter seg med 84 nettsteder, så øker selskapet dekningen gjennom økende tilstrømning av større nettsteder.

- En tommelfingerregel for oss er at nettstedene vi selger for skal ha et sted mellom 300.000 og 400.000 visninger i måneden for å være en lønnsom kunde. De vi sparket ut lå på mellom 20.000 og 100.000 sidevisninger i måneden, sier Grøbech.

- Det var jo merkelig, repliserer Martin Lexow Wirak overfor digitoday.
- Vi hadde vel 1,4 millioner visninger i februar og burde vel sånn sett hatt en fremtid i DoubleClick-nettverket, mener han.

Ifølge tall Wirak har oversendt digitoday.no hadde Hardware.no i underkant av 1.409.000 visninger i februar, hvorav DoubleClick solgte såpass at Hardware.no satt igjen med 7.770,- kroner.

Det indikerer en snittpris på omlag 0,55 øre per visning, ifølge Wiraks regnemåte.

- Da har jeg tatt utgangspunkt i alle annonsevisningene vi har hatt totalt på nettstedet og delt på omsetningen DoubleClick har opplyst oss om at de har hatt, forteller Wirak.

- Men Grønbech sier til oss at det slett ikke er 0,5 øre per visning men mellom 15,4 og 17,1 øre per visning Hardware.no har hatt før kommisjon til DoubleClick..?

- Jeg sitter med tallene her. DoubleClick begynte bra da vi først kom inn som kunde hos dem i februar for ett år siden. Da solgte de annonser for tre øre per visning (etter 40 prosent kommisjon, red.anm.), og vi var fornøyde. Deretter gikk det bare nedover utover hele våren, sommeren og høsten. Unntaket var i desember i fjor da de solgte for fire øre per visning, noe vi syntes var bra. Når vi nå i februar endte opp med 0,55 øre per visning og gikk inn i mars med enda dårligere tall, syntes jeg det var på tide å si fra, sier Wirak til digitoday.no.

- Skal en benytte Grønbechs regnemåte på 15-17 øre per visning, betyr det at vi har fått betalt for 75.000 av våre 1,4 millioner visninger i februar - resten er såkalte barterannonser, hevder Wirak.

- Det er mye bulk-annonsering som foregår. Det er lite av salget som skjer på vårt nettsted alene, mener han.

Jan Grønbech sier på sin side at Hardware.no i januar fikk et gjennomsnitt på 15,4 øre per visning, før kommisjon på 40 prosent ble beregnet for DoubleClick.

- I februar var prisen 17,1 øre, sier Grønbech, som innrømmer at han er irritert over at Hardware.no velger å sende ut en pressemelding på bakgrunn av mailkorrespondansen mellom ham og Wirak.

- Jeg fikk i dag en sarkastisk mail fra Wirak, og valgte der og da å si opp avtalen. Om han ikke hadde fått oppsigelsen da, hadde han fått den kort tid etter. Det har ingenting med mailen han sendte til meg, påstår Grønbech.

- Det han skriver om i mailen er ting mellom to forretningspartnere. Vi vil vurdere dette, men kommer uansett til å sende den til våre advokatforbindelser fredag. Men jeg tror ikke dette blir en stor sak. Ingen kjenner til Hardware.no likevel, sier Grønbech.

Wirak har en annen innfallsvinkel:

- Mitt inntrykk er at annonsemarkedet fortsatt går opp, men at de store annonsenettverkene har hatt for lite kapasitet til å selge godt på alle nettstedene de har tatt med i nettverkene. Jeg vil anta at den reelle grunnen til at DoubleClick kvitter seg med halvparten av nettverket sitt, er at de innser at de har hatt kapasitetsproblemer, og ikke at markedet generelt er dårlig. DoubleClick skriver på sine egne sider at annonsemarkedet i Norge i år vil overstige 1 milliard kroner, mot 600 millioner i år 2000. En økning på cirka 66 prosent burde neppe tilsi at "markedet er dårligere", slik Grønbech begrunner masseoppsigelsene med, sier Wirak.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra