DoubleClick reagerer på Dayrates-metoder

Göran Arvinius, leder for DoubleClick i Norden, mener Dayrates' metoder i kampen mot DoubleClick, er i strid med god forretningsetikk. To av de ansatte i Dayrates, som tidligere var ansatt i DoubleClick, blir nå beskyldt for å ha brukt konfidensiell informasjon fra sin tidligere arbeidsgiver.

Tidligere denne uken ble det kjent at Dayrates AS innklaget konkurrenten DoubleClick Norge til Konkurransetilsynet. Dayrates mener at konkurrentens virksomhet, og avtaleverk, var til hinder for konkurransen.

Leder for DoubleClick Scandinavia, Göran Arvinius, sier til digitoday.no at han ikke setter stor pris på metodene til Dayrates.

- Det viser hvor desperate de (Dayrates- red.anm.) er, siden de går til myndighetene med denne saken, sier Arvinius.

Dayrates hadde i klagen til Konkurransetilsynet vist til DoubleClicks regelverk, og avtalerammer overfor kunder. Der var det en klausul om eksklusivitet som Dayrates likte dårlig.

DoubleClick på sin side, liker dårlig at Dayrates i det hele tatt vet om innholdet i klausulene.

Ifølge administrerende direktør Jan Grønbech i DoubleClick er dette informasjon som to tidligere DoubleClick-ansatte, som nå jobber i Dayrates, har tatt med seg.

De to han anklager, er superselger Bjørn-Erik Glenne og Dagfinn Melberg.

Grønbech mener de tidligere ansatte ikke har anledning å gi fra seg denne informasjonen - selv om de har sluttet i stillingene sine.

- Det reagerer vi på. Dette er en praksis vi ikke liker, sier Grønbech, som for tiden er på ferie i Karibia. Han forteller at DoubleClick ikke kommer til å foreta seg noe drastisk i sakens anledning.

- Vi kommer til å ta dette opp med de enkelte, ikke noe mer enn det, sier Grønbech til digitoday.no.

Espen Moen, arbeidende styreformann i Dayrates, bekrefter overfor digitoday.no, at det er to tidligere ansatte fra DoubleClick i selskapet. Men han forteller at de forholdene som Dayrates klaget inn for Konkurransetilsynet, er allment kjent i markedet.


Moen sier til digitoday.no at de kommer til å jobbe for å skaffe seg kunder fra DoubleClicks porteføljer i tiden fremover.

Bjørn Erik Glenne forteller til digitoday.no at han ikke ønsker å kommentere dette før et pressemøte Dayrates skal avholde senere i dag.

digitoday.no kommer tilbake med mer informasjon og ytterligere kommentarer etter dette møtet.

Til toppen