- DoubleClick-samarbeid ikke et nederlag

Assisterende direktør Henning Dahl i Aftenposten Multimedia ser ikke DoubleClicks inntreden som noe nederlag i forhold til egen salgsinnsats. Han mener derimot at kåte salgsnettverk og villige nyhetmedier fører til at dette får alt for stor oppmerksomhet.

Denne uke kunne digi.no melde at DoubleClick skal selge annonser for deler av Aftenpostens nettutgave. Tidligere har DoubleClick også kapret Schibsted-søsteren SOL til sitt nettverk.

Mens DoubleClick sitter med en egen teknologi (DART) er SOL gjennom sitt selskap SOL System senter for nettannonser for en rekke kunder, inkludert Aftenposten. De sitter med en konkurrende teknologi kalt NetGravity.

- Er det ikke et nederlag å outsource annonsesalget som dere gjør nå?

- Nei, dette er en ren praktisk ordning. DoubleClick representerer salgskraft og har kapasitet. Det er en situasjon som oppstår når internettmarkedet produserer så mange visninger at vi trenger hjelp til å selge unna. Vi har provisjonsselgere på avisen som kommer utenfra, så dette er ordninger vi har holdt på med i årevis, sier Henning Dahl, som er assisterende direktør for elektroniske medier i Aftenposten.

- Grunnen til at det kommer i mediene er at disse salgsnettene på Internett er så salgskåte og at nyhetstjenestene er veldig opptatt av å skrive om det, mener Dahl.

- Vi har ikke ambisjoner om å bli utsolgt for annonser på nettet

Dahl opplever det ikke som noe problem at nok et Schibsted-eid selskap samarbeider med et selskap som konsernet konkurrerer med på andre felt.

- Vi har samarbeid med salgsorganisasjonen, og for oss er dette to helt forskjellige verdener. Denne avtalen har ikke noe med NetGravity i forhold til DoubleClicks Dart-teknologi. Vi kjenner Dart fra moderselskapet i England. Vi vurderte systemene i forhold til hverandre, men forholdt oss da til selskapet i England, ikke DoubleClick her i Norge. Men det er klart at DoubleClick sikkert gjerne vil levere teknologi til oss også, men det har ikke vært med i denne diskusjonen, understreker Dahl.

Resultatet for Aftenposten Interaktiv i 1998 vil ikke Dahl ut med, men mye tyder på at det ikke var svarte tall.

- Vi endte omtrent som budsjettert, det er avhengig av hvordan du regner på det. Annonseseksjonen isolert går med overskudd. Multimedia totalt i Aftenposten går med underskudd, sier Dahl.

Totalt er det 35 ansatte i Aftenposten Multimedia, som er integrert i resten av avisen.

Til toppen