BEDRIFTSTEKNOLOGI

DreamWorks' Lost World skuffer

Spillet Chaos Island, basert på ønskereprisen Jurassic Park - The Lost World, holder ikke det som loves. Spesielt grafikken var dårlig.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. nov. 1997 - 13:59

Chaos Island er laget av Microsofts partner, DreamWorks Interactive. Den kommer på én CD-ROM-plate og benytter seg av DirectX 5.0 teknologien. Installasjonen av spillet er enkel, man installerer først DirectX 5.0-driverne (hvis man ikke har dem fra før), og så resten av spillet. Begge deler gjøres fra et enkelt kontrollpanel. Spillet krever omtrent 20 MB harddiskplass, resten blir liggende på CD-en.

Skjermoppsett

Spillet er beregnet for Windows, men åpner i en egen skjerm foran Windows. Denne skjermen er på 640 x 480 bildepunkter, så den dekker ikke bakgrunnen med mindre man kjører Windows med tilsvarende grovkornet oppløsning. Det virker som man er nødt til å bruke en fargepalett 256 farger, hverken større eller mindre. Det skar seg i hvert fall på undertegnedes maskin som først prøvde spillet med 16-bits oppløsning. Dette er en talentløs løsning. Selv et vanlig DOS-spill er normalt uavhengig av hvilken skjerminnstillinger man bruker. Da åpnes spillet i DOS-modus med sine egne skjerminnstillinger og alt fungerer bra. Det er selvsagt ikke noe problem å stille inn skjerminnstillingene slik at de passer til spillet, men det er tungvint.

Spillet startes fra samme kontrollpanel som det installeres fra og etter noen sekunder begynner ting å skje. Man får i noen øyeblikk se en tyrannosaur komme brølende imot seg, for så å bli servert en scene hvor et helikopter lander på øya Isla Nubar med våre helter ombord. Disse to scenene er av rimelig bra kvalitet, både lyd- og grafikkmessig, selv om bildene virker litt kornete. Det skal kanskje forestille tåke?

Plottet

Selve spillet går ut på å gjennomføre forskjellige oppdrag på en rekke øyer som er bebodd av dinosaurer. Man velger først fra sin samling av utforskere hvem som skal utføre oppdragene. Antall utforskere avgjøres av hvor mye ressurser man har og vanskelighetsgraden på oppdraget. De forskjellige utforskerne har ulike fordeler og svakheter.

En stor del av spillet går ut på å samle inn ressurser. Disse kan man så bruke til å bygge bygninger og innretninger.

I spillet har man venner og fiender. Vennene består av dinosaurer man selv klekker ut i et kunstig rede. Eggene må man også finne rundt i terrenget. De tamme dinosaurene kan til en viss grad kontrolleres, og de kan brukes til å rydde vei gjennom ulendt terreng eller til å angripe fiender. Fiendene består av ville dinosaurer og menneskelige dinosaurjegere som etterhvert vil angripe utforskerne.

Spillet er inndelt i tolv oppdrag med stigende vanskelighetsgrad. Man kan også fra begynnelsen av velge generell vanskelighetsgrad.

Vel, dette høres kanskje ikke så ille ut, men plottet virker etter en stund noe ensformig. Grafikken under selve spillet er uskarp og gjør det vanskelig å se hva som er hva. Man ser hele tiden landskapet ovenfra. Dette gir god oversikt, men detaljene forsvinner.

Slitsom lyd

Lyden i spillet ønsker man etter en stund å slå av. Ikke fordi lydkvaliteten i seg selv er dårlig, men fordi hver gang man ber en av utforskerne om å gjøre noe, svarer vedkommende med en mer eller mindre intetsigende frase. Disse blir gjentatt hver eneste gang, for eksempel når man ber en utforsker om å bevege seg.

Konklusjon

Spillet er spesielt skuffende fordi det står utenpå pakken at det bestå av utrolig detaljert 3-D animasjoner. Det eneste undertegnede så til disse animasjonene, var mellom de forskjellige oppdragene. Da kan man for eksempel se et skip komme en i møte. Og siden spillet heller ikke har noe enestående plott, er dette er spill undertegnede ville latt stå igjen i hylla.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra